シラバス参照 |
講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
Mathematics for Information | ||
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英文授業科目名 /Course title (English) |
Mathematics for Information | ||
科目番号 /Code |
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開講年度 /Academic year |
2013年度 | 開講年次 /Year offered |
3/4 |
開講学期 /Semester(s) offered |
前学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
情報理工学部 |
授業の方法 /Teaching method |
講義 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
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開講類・専攻 /Cluster/Department |
情報理工学部 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
太田(和)・岩本(貢) | ||
居室 /Office |
東3-928,東3-924 | ||
公開E-mail |
kazuo.ohta_(atmark)_uec.ac.jp, mitsugu_(atmark)_uec.ac.jp | ||
授業関連Webページ /Course website |
http://ron.inf.uec.ac.jp/class/mathematics_for_information/ | ||
更新日 /Last update |
2013/04/09 15:56:54 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
This course aims to develop your skills in discrete mathematics through discussion on the theory of impertial games. Elementary knowledge of discrete mathematics such as logic, sets, maps, and relations, etc., are required. |
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前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
離散数学 |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
アルゴリズム |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
Winning Ways vol.1, by E.Berlekamp, J.H.Conway, R.K.Guy, ISBN: 978-1568811307 |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
The lecture consists of two parts: the first part is the lectures on Sprague-Grundy Theorem, and the latter part concsists of reports by students on several impertial games. I. Sprague-Grundy Theorem: 1. Combinatorial game and Nim 2. Algebra in games 2.1: Adding two games 2.2: Partition of positions 2.3: Algebraic properties of impartial games 3. Characterizing the winning positions 3.1: Observations on Nimbers 3.2: Sprague-Grundy theorm: formal proof 4. Winning ways II. Discussion on several impertial games: Topics will be selected from the textbook and they will depend on situations. Assessment policy: Reports (resume and talk) in part II, and contribution (discussion) throughout the class. Details of Schedule is described at http://ron.inf.uec.ac.jp/class/mathematics_for_information/13/ |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
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授業時間外の学習 (予習・復習等)(1,000文字以内) /Preparation and review outside class(up to 1,000 letters) |
前半(Part I)については,復習が大切です.離散数学の知識が不足して,内容をしっかりと理解できない学生は,離散数学の復習をすること. 後半(Part II)については,担当分の内容の理解と,プレゼンの準備をしっかりおこなうこと. |
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
割り当てられたゲームの必勝法のプレゼンと,授業中の貢献(講義や他の学生のプレゼンに対して適切な質問をしたかなど)によって,成績を評価します. |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
金曜日4, 5限.質問等があるときは事前にメールでアポイ ントメントを取ってから研究室を訪問するようにしてください. |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
この講義はJUSST用に準備したものです.離散数学(2年生の前期に開講)の知識を前提として,講義を進めます.離散数学に興味を持った人の聴講をお待ちしてます. |
その他 /Others |
なし |
キーワード /Keywords |
ゲーム,必勝法 |