シラバス参照 |
講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
現代社会と倫理(H27年度以前入学生) | ||
---|---|---|---|
英文授業科目名 /Course title (English) |
The modern society and ethics | ||
開講年度 /Academic year |
2019年度 | 開講年次 /Year offered |
全学年 |
開講学期 /Semester(s) offered |
後学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
博士前期課程、博士後期課程 |
授業の方法 /Teaching method |
講義 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
大学院教養教育科目 | ||
開講類・専攻 /Cluster/Department |
全専攻 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
○木元 麻里 | ||
居室 /Office |
|||
公開E-mail |
marikimoto@nifty.com | ||
授業関連Webページ /Course website |
なし None. | ||
更新日 /Last update |
2019/03/04 08:44:01 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
前半では、現代社会に広がる倫理的問題を取り上げ、「自分の考えを整理し、議論する力」を養うことを目標とする。後半では、そもそも、「自分の考えを整理し、議論する」とはどのようなことか、フランス現代思想の議論を手がかりとしながら、あらためて考えてみる。 This course offers a critical study of the ethical theories and problems of modern society. Course Objectives: Acquire knowledge of various theories of ethics and discuss the moral dilemmas. |
---|---|
前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
なし None. |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
なし None. |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
適宜参考文献を提示する。 Will be introduced in the class. |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
授業内容Schedule 第1回 ガイダンス Introduction 第2回 倫理学と「応用倫理学」 Ethics and "applied ethics" 第3回 「死」と自己決定の論理(1) "Death" and self-determination(1) -尊厳死と安楽死- death with dignity and Euthanasia 第4回 「死」と自己決定の論理(2) "Death" and self-determination(2) -臓器移植- Organ transplantation 第5回 「生」と自己決定の論理- "Life" and self-determination -エンハンスメントと優生学- Enhancement and eugenics 第6回 環境倫理(1) Environmental Ethics(1) -動物解放論と人間中心主義-Animal liberation and anthropocentrism 第7回 環境倫理(2) Environmental Ethics(2) -世代間倫理と世代内倫理- Inter-generational and intra-generational ethics 第8回 倫理とエコノミー(1) Ethics and economy(1) -資本主義の倫理- Ethics of Capitalism 第9回 倫理とエコノミー(2) Ethics and economy(2) -貧困の倫理学- Ethics of poverty 第10回 選択の自由と倫理の条件 Freedom of choice and conditions of ethics 第11回 フランス現代思想(1) Contemporary French Thought(1) -構造主義による「自由な主体」批判- Structuralism, reject of the concept of human freedom 第12回 フランス現代思想(2) Contemporary French Thought(2) -フーコーの「人間の終わり」- Foucault, death of man 第13回 フランス現代思想(3) Contemporary French Thought(3) -レヴィナスの「倫理的主体」- Levinas, ethical subject 第14回 フランス現代思想(4) Contemporary French Thought(4) -デリダの「法と正義」- Derrida, law and justice 第15回 まとめ Summary 進め方 Procedure プリントを配付しながら要点について講義した後、意見や質問を交わしながら、互いに自由に議論しあう。 The course will use a combination of lectures and discussions. The class will be structured with a traditional lecture on a given topic by the instructor for the first part of class. During the second half of class, students will participate in class discussions and contribute relevant thoughts and ideas. 履修者の人数・関心に応じて、授業内容・形態を変更することがある。 Course content may be changed depending on the participants’ interest. |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
|
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
授業への取り組み(30%)とレポート(70%) Lecture: Japanese Assignments / Term paper: Japanese Your overall grade in the class will be decided based on the following: Class attendance and attitude in class: 30% Term paper (:Japanese): 70% |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
適宜相談に応じる。 After the class. E-mail : marikimoto@nifty.com |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
予備知識は必要ありません。No prior knowledge is required. 予習のポイント:Preparation 適宜、次回の授業で使用するプリントを配付するので、目を通しておく。 The students are expected to read the handout for the next class. 復習のポイント:Review 授業で提示された議論について、自分なりの立場を説明できるようにし、レポートに備える。 The students are expected to develop their position on the issues and prepare for the final paper. |
その他 /Others |
なし None. |
キーワード /Keywords |
倫理、現代社会、自己決定、正義、公正、平等、功利主義 Ethics, modern society, Self-determination, justice, fairness, equality, utilitarianism. |