シラバス参照

講義概要/Course Information
2024/04/28 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
UEC Academic Skills III (Publishing Literacy and Research)
英文授業科目名
/Course title (English)
UEC Academic Skills III (Publishing Literacy and Research)
科目番号
/Code
INT003z
開講年度
/Academic year
2019年度 開講年次
/Year offered
3/4
開講学期
/Semester(s) offered
後学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
情報理工学域
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
総合文化科目
開講類・専攻
/Cluster/Department
情報理工学域
担当教員名
/Lecturer(s)
Choo Cheow Keong
居室
/Office
E2-305
公開E-mail
/e-mail
uec-as3@fedu.uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
http://www.fedu.uec.ac.jp/skills
更新日
/Last update
2019/07/08 17:13:00 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
この授業は、学生が各自の研究テーマ(或いは調査研究)に合わせて研究計画の立案、情報収集、研究・調査の遂行、研究論文の作成や投稿までの一覧の課程を通して研究や発表の基礎的スキルを学習する。また、科学者や技術者がその職務を遂行する上で、守るべきモラル・倫理についても学習する。学期末には、口頭発表を行う。(対象学生は、学部3年以上と大学院生で、技術力・英語力はいっさい問いません。短期交換留学生と一緒に学べる英語授業科目なので、是非皆さんも気軽に参加ください)
*国際科目全般は、短期留学生の来日にあわせて授業開始するので、通常の授業より1-2週間遅くなる場合がある。担当教員に確認してください。

This course focuses attention on the exercise of strategic research project. Students are required to carry out a study/research project for more than a half of year with a specific topic. Then, they have to proceed their own project after they choose their own topic and make a monthly plan. At the end of the semester, there will be an international mini-conference that has participants of all the JUSST Exchange Students and other regular UEC Students.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
UEC Academic Skills I (Computer Literacy) or コンピューターリテラシー
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
UEC Academic Skills II (Information Literacy and Research)
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
NIL
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
以下に各回の主な学習項目を示す。講義では、科学技術や理工系における論文執筆から発表・投稿までの基礎知識を身につける。

Course schedule and topics that will be covered
================================================
1. Introduction (Usage: The Information Technology Center etc.)
2. Academic Integrity (interesting and Unpublished, Scientific misconduct)
3. Researcher's outputs (Why, How, Where)
4. Planning the research/research protocol (LaTeX editor, Mind mapping and brainstorming etc.)
5. Proposing and Reporting on Research
6. Making a scientific presentation
7. Midterm Presentation 1/2
8. Midterm Presentation 2/2
9. Brush up on your skills (Handling Q&A)
10. Communication and Correspondence (Peer, Researcher, Editor, etc.)
11. Academic publishing  (Overviews; Dissertation, Monograph, Scientific paper )
12. Academic publishing  (Procedures, Processes and standards)
13. Assessment and evaluation
14. Oral presentation 1/2
15. Oral presentation 2/2
================================================

This course is designed to support the pursuit of writing research paper and share the skills of quality publishing. The lectures are linked with practical activities, and the final assignment requires that each student to publishing and presenting a research paper/article in a mock conference (in class for regular student).

Note that the lecture schedule is subject to constant revisions throughout the course.
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
現在研究している内容、或いは興味のあるテーマの学術論文(2~3通)を纏めて、発表することが望まれる。

Students have to read 2 to 3 articles about varied topics and at the mid and end of the semester, the students are expected to make an oral presentation.

For laboratory assigned students, the essential project hours are estimated for more than 8 hours a week, where this is the same standard of graduate thesis project.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
評価方法 (毎週の課題40%, 論文作成30%, 口頭発表30%)
出席が授業回数の70%に達することを前提条件としている。

Evaluation is given as follows; (Assignments 40%, Writing paper 30%, Oral presentation 30%)

Since this course is a practical course, attendance and participation in class is obligatory. Only students who have 1) maintained at least 70% of attendance, 2) submitted the writing paper and 3) made their final presentations can obtain the credits.
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
12:00-13:00, for just-in-case, schedule an appointment before walking in.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
授業に積極的参加と発言をし、活発な質問や議論を行ってくれることを期待する。

We expect students to be the active part of the learning process. We encourage the students' participation in class discussions, asking questions and interacting with others. If you have any comments on the topics covered, please feel free to share with the others in class.
その他
/Others
遅刻することなく時間通りに出席し、やむを得ない理由で欠席する或いはした場合には、必ず連絡をすること。

Students are expected to come to class on time. Absences are excused in case of emergency, illness, or trips to conferences.
キーワード
/Keywords
研究、論文作成と投稿、口頭発表

Research, Publishing paper, oral presentation