シラバス参照

講義概要/Course Information
2024/05/03 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
教育学特論
英文授業科目名
/Course title (English)
Advanced Pedagogy
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2019年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
後学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院基礎教育科目
開講類・専攻
/Cluster/Department
全専攻共通
担当教員名
/Lecturer(s)
佐々木 啓子
居室
/Office
東1号館513号室
公開E-mail
/e-mail
sasaki.keiko@uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
なし none.
更新日
/Last update
2019/03/19 17:51:10 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
教育についての洞察力を養い、自らの研究に幅を持たせるべく積極的に取り組ませる。また、情報理工系の大学院生に教育学の幅広い知見を教授して、各自の研究の発展につなげるよう指導する。OECDのPISA学力調査2015年度を検討する。
This course give the view of the recent trends in socioeconomic mobility and education. Especially the relation of the academic achievement and the family environments,  educational background and social class. We present the PISA 2015 and discuss about the changing skills and restructure of knowledge.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
特になし。
none.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
現代の教育
Modern Educaton
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
配布資料を用いる。
初回に文献リストを配布し、受講者の問題関心によって選定する。
15 classes are given in Japanese.
Documents are chosen and released in the class.
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
初回から数回は講義、その後文献購読とする。各自、担当する論文のレジュメを作成して発表する。
This class is constituted the lecturers of the teacher and the presentations by the students.
第1回:イントロダクション
Class1:introduction
第2回:教育社会学の理論と方法
Class2:The Theories and Methods of Sociology of Education
第3回:社会変動と教育
Class3:Social change and Education
第4回:PISA 2015年調査の日本の教育への影響
Class4:The impact of PISA 2015 to Japanese Education
第5回:グローバリゼーションと教育
class5:Globalization and Education
第6回:家庭環境と認知的発達および学力達成
Class6:Home Environment, Cognitive Development, and Achievement
第7回:社会階層と学校教育
Class7:Social Class Environments and School
第8回:知識と能力の再編成
Class8:Changing Skills and Restructure of Knowledge
第9回:アクティブラーニングとは何か
Class9:What is the Active Learning
第10回:新しい授業の方法論:フィードバックと学習意欲向上
Class10:The New Methods of the Practice
第11回:効果的なフィードバックによる生徒の学習意欲向上
class11:Effective Feedback and Promote Student Learning
第12回:教育ICT機器および教材開発
class12:ICT Instrument and Active Learning
第13回:グロバーリゼションと高等教育
class13:Globarization and the Higher Education  
第14回:日本の高等教育改革
Class14:Reform of the Higher Education of Japan
第15回:まとめ
class15:discussion
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
配布した文献を読んでおくこと
Students should read the articles ahead of time.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
論文講読を基本として各自文献を選んで発表する。評価は発表レジュメ(60%)と平常点としての議論への参加状況(30%)およびコメントペーパーなど(10%)による総合評価とする。
Students should have one presentation on the article given assignment.
Evaluation is taken as the comprehensive evaluation by a participating situation (30%), a comment paper (10%), etc. to an argument as an announcement resume (60%) and a mark given for class participation.
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
授業終了後。
After the classes.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
広く教育に関心のある学生の受講を期待します。
The students who are interested in education are welcomed.
その他
/Others
専修免許状に必要な単位として認められる。
Secondary Education Teacher's License for graduate school.
キーワード
/Keywords
社会変動と教育、教育システム論、教育社会学、
Social Change and Education,The Study of Education System, Sociology of Education,