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講義概要/Course Information
2024/05/03 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
経営システム工学特論
英文授業科目名
/Course title (English)
Advanced Management System Engineering
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2019年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ
開講類・専攻
/Cluster/Department
情報学専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
○藤川 裕晃
居室
/Office
非常勤講師
公開E-mail
/e-mail
hiroaki_fujikawa@yahoo.co.jp
授業関連Webページ
/Course website
http://www.ms.kuki.tus.ac.jp/outline/faculty/profile/fujikawa.html
更新日
/Last update
2019/02/27 14:28:02 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
現代の経営学の始まりはテイラーの科学的管理法であるといわれている。これは時間研究となって生産現場で使われ、研究も経営システム工学の分野で連綿と続いて製造業の発展に貢献している。
経営システム工学では、オペレーションリサーチの各手法、統計学や情報システムを使っての問題解決が中心テーマと考えられている。しかし、有効な手法を開発するには、その対象である経営の現場で何が問題でそれをどう解決しようとしているのかを正確に把握する必要がある。
 本講義では、経営システム工学が成立するベースとなる製造業を中心とする企業経営の主要な問題について学び、現在研究されている多くの研究の背景を理解することを狙う。
大学院では修士論文を完成させることが学位取得の条件であるが、手法にばかり目が行き、何のための研究なのかが忘れ勝ちになる。このようなことでは、折角の研究が根拠の薄弱なものとなってしまう危険性を孕んでいる。そこで、経営戦略、マーケティング、経営組織、財務・人的資源管理などの経営学の分野の現在の問題を概観して、そこから経営システム工学で扱われている問題がどうやって出てきたのかを理解する。
It is said that the beginning of management administration is the Taylor’s ‘Scientific management’. It has been used in various manufacturing lines as the method of time study. A lot of research activities related to this fields have also contributed to the progress of manufacturing business.
In industrial engineering, problems are to be solved by using various methods of Operations Research, Statistics, and Information technology. However, in order to develop effective solution, it is important to know actual management scenes more in detail.
In this course, we study some issues which are frequently appeared mainly in manufacturers and aim at understanding background of many researches. In graduate school, master thesis must be written for graduation, but it tends to stick methodology and few attentions on what are happening in business scene. It means researches are apt to be unreliable on the real management scenes. Consequently, management fields such as business strategy, marketing, managerial organization, business finance, human resources, has been overviewed and make students understood how management system engineering has solved problems.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
特になし。
Nothing in particular.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
特になし。
Nothing in particular.
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
教科書:藤川裕晃著「マネジメントの基礎~モノづくり企業のリバイバル手法」、創成社、2013年
参考書:
1.佐護誉・渡辺峻著「経営学総論」、文眞堂、2004年
2.大場允晶・藤川裕晃編著「生産マネジメント概論(戦略編)」、文眞堂、2010年
3.藤本隆宏著「生産マネジメントⅠ・Ⅱ」、日本経済新聞社、2001年
4.大場允晶・藤川裕晃編著「経営情報システムとビジネスプロセス管理」、創成社、2012年
5.松井正之・藤川裕晃・石井信明著「需給マネジメント」、朝倉書店、2009年
その他の参考文献は、講義の中で提示する。
Main text book: Hiroaki Fujikawa “Foundation of Management” Souseisha  2013
Sub text books:
1. Homare Sato, takashi Watanabe “General Management”, Bunshindoh, 2004
2. Akira Oha, Hiroaki Fujikawa “An Outline of Production Management (Managerial Strategy)” Bunshindoh, 2010
3. Takahiro Fujimoto “Production Management I,II” Nihon Keizai shinbunnsha, 2004
4. Akira Oha, Hiroaki Fujikawa “Management Information System and Business Process Management” Souseisha, 2012
5. Masayuki Matsui, Hiroaki Fujikawa, Nobuaki Ishi “ Demand management” Asakura-shoten, 2009
Other reference books shall be shown during lecture
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
1.オリエンテーションおよび経営概念…経営の理念・目的・使命、経営史
2.経営戦略(1)…成長戦略、多角化戦略、PPM
3.経営戦略(2)…競争戦略、差別化戦略、競争要因、SWOT分析
4.市場戦略(1)…マーケティング戦略、マーケティングミックス、STP
5.市場戦略(2)…市場調査、市場細分化戦略、差別化戦略、ブランド戦略
6.財務管理…財務諸表、経営分析、設備投資
7.組織設計…経営組織、トップマネジメント、執行役員、社外取締役
8.人的資源管理…雇用管理、 人事考課、動機付け、ホーソン実験
9.生産戦略…生産戦略、生産方式の選択、立地戦略
10.工場計画…工場計画、DI分析、SLP
11.情報戦略…経営情報システム、戦略的情報システム、ERP
12.イノベーション…イノベーションとは何か、研究開発管理、特許戦略
13.環境経営…CO2削減、環境配慮型設計、排出権取引、環境会計
14.サプライチェーンマネジメント…SCM概念、ブルウィップ、TOC、SCM戦略
15.コンプライアンス…コーポレートガバナンス、メセナ、コンプライアンス経営
1.  Orientation & concept of management ------- concept and purpose of management,
history of management
2.  Business strategy (1) --------- growth strategy, diversification strategy, PPM
3.  Business strategy (2) --------- differenciation strategy, competition strategy, SWOT
4.  Market strategy (1) -------- Market strategy, Marketing mix, STP
5.  Market strategy (2) -------- Market research, segmentation, Brand strategy
6.  Financial Management --------- B/S, P/L, Financial analysis, Investment
7.  Organization design ----------- Management organization, TOP management, CEO
8.  Human Resource management --------- Hiring, Evaluation, Motivation, Hawthon test
9.  Production Strategy ----------- Selection of production styles, Location strategy
10. Factory planning ----------- Layout planning, DI analysis, SLP
11. Information strategy ------- Management information system, ERP, SIS
12. Innovation --------- What is Innovation, Resarch Development, Patent strategy
13. Environment strategy ------- CO2 reduction, ecology right, Environmental accounting
14. Supply Chain Management ------ Concept of SCM, Bullwhip, TOC, SCM strategy
15. Compliance ------- Corporate governance, Mesena, compliance management
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
多くの事例は講師のビジネスマン時代に得たものである。
Most of the cases used these lectures are based upon the lecturer'S experiences in his business career.
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
指定している教科書の授業内容に関する部分を予習・復習として良く読んでおくこと。
It is required to read the related parts of the text book which is specified in previous article.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
評価は、毎回の講義で行われる演習と講義での発言(質問・提案)に基づいて総合的に行う。また、7割以上【11回】出席していないと履修放棄と見做して採点しない。このときの出席とは、演習を提出することである。
Evaluation shall be done with submit of exercises and attendance and participation to the class. At least 70% of attendance must be required. Attendance means submitting answers paper of exercises.
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
特に設けないが、適宜講義後またはメールにて相談に応じる。
Ask through E-mail.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
本講義で経営システム工学の対象となる企業や経営戦略について扱うので、専門の分野に関わりなく受講可能である。
Every students can attend this class.
その他
/Others
講義の前に教科書の対象範囲を読んでおくことが望ましい。また、普段から新聞、TVなどで企業や経営戦略関係の記事を視聴しておけば理解が深まる。積極的な参加を期待する。
It is required that read predetermined parts of the text book and related news paper or magazines for study.
キーワード
/Keywords
経営戦略,マーケティング,生産戦略,サプライチェーンマネジメント,環境経営
Management strategy, production strategy, SCM, Environment management