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講義概要/Course Information
2024/05/03 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
創造的情報メディア論
英文授業科目名
/Course title (English)
Advanced Topics on Creative Information Media
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2019年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ
開講類・専攻
/Cluster/Department
情報学専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
田野 俊一
居室
/Office
西10-333
公開E-mail
/e-mail
tano@is.uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
http://www.media.is.uec.ac.jp/Media/
更新日
/Last update
2019/05/07 18:57:23 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
情報システムは計算パワーを提供する単なる計算機から、人間の知性・感性・創造性に直接影響を及ぼす新たなメディアへと変貌している。様々な高度情報技術によって実現可能となるメディア形態を探求し、人間・社会の文脈での評価を通し、新たなメディアを創造することが求められている。

Information systems have transformed from simple computers that provide computational power to new media that directly affect human intelligence, sensitivity and creativity. It is required to explore media forms that can be realized by various advanced information technologies and to create new media through evaluation in the context of human beings and society.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
特になし。

None.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
情報処理に関する基本的な知識や情報システムの開発経験、利用経験があることが望ましい。

It is desirable to have basic knowledge about information processing, development experience of information system, experience of using information system.
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
講義資料を随時配布する。

We will distribute lecture materials from time to time.
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
様々な情報メディアの直観的かつ面白い実例やコンセプトの紹介などの柔らかい内容と、知的処理の基本概念やアルゴリズムなどの厳密な内容から構成される、軟硬両面を持った講義を行う。

Lecture with hard and hard lecture consisting of soft content such as intuition and interesting example of various information media and introduction of concept and strict contents such as basic concept of intellectual processing and algorithm.

第1部 『情報メディアとは?』
Part 1 "What is an information media?"
(1)メディアの歴史
(1) History of media
(2)メディアとしての情報システム
(2) Information system as media
(3)情報システムの変遷(ユーザインタフェースの観点)
(3) Transition of information system
(4)現代の先端的コンセプトと実例
(4) Modern advanced concepts and examples

第2部 『情報メディアとしてのコンピュータの設計』
Part 2 "Designing computers as information media"
(1)コンピュータの新たな役割:人間の知的・創造的な活動を支援する情報メディア
(1) New role of computer: Information media supporting human intellectual and creative activities
(2)誤った情報メディア:人間の知的・創造的な活動の阻害
(2) Incorrect information media: Inhibition of human intellectual and creative activities
(3)情報メディアの設計指針
(3) Information media design guidelines

第3部 『ユーザインタフェースの基礎』
Part 3 "User Interface Fundamentals"
(1)歴史
(1) History
(2)身体特性(生理特性,認知特性,感性・知性)
(2) Body characteristics
(3)入出力のメディア、モダリティ、機器
(3) I / O media, modality, equipment
(4)デザイン手法
(4) Design method
(5)評価手法
(5) Evaluation method

第4部 『現代の先端的実現アルゴリズム』
Part 4 "Modern advanced realization algorithm"
(1)認識・合成アリゴリズム
(1) Recognition and synthesis algorithm
(2)記号的知的処理アリゴリズム(Symbolic AI)
(2) Symbolic Intelligent Processing Algorithm
(3)計算的知的処理アリゴリズム(Computational AI)
(3) Computational Intelligent Processing Algorithm

第5部 『次世代ユーザインタフェースのコンセプトと実例』
Part 5 "Concept and Example of Next Generation User Interface"
(1)コンセプト:RVI(Real, Virtual and Intelligent)コンセプト
(1) Concept: RVI Concept
(2)実現方式:Symbolic & Computational AI
(2) Implementation method: Symbolic & Computational AI
(3)情報メディアの研究事例
(3) Case study on information media
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
日立製作所で知能情報、ヒューマンマシンインタラクション等の開発に携わった経験を基に、知的、創造的、感性的活動を真に支援できる情報メディアの基礎技術から応用例までを広く説明する。

Based on the experience of developing intelligence information, human-machine interaction, etc. at Hitachi, Ltd., We will widely explain from basic technology to application examples of information media that can truly support intellectual, creative and sensitive activities.
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
レポート課題を課す。

Impose a report task.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
教室での議論、レポートで判定する。

Judge by discussion in the classroom and report.
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
火曜5限。事前にメールすること。

Tuesday 5th. Mail it in advance.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
知的、創造的、感性的活動を真に支援できる新たな情報メディアを創ってください。

Create a new information media that can truly support intellectual, creative and emotional activities.
その他
/Others
特になし。

None.
キーワード
/Keywords
ユーザインタフェース、ヒューマンコンピュータインタラクション、メディアデザイン

User Interface, Human Computer Interaction, Media Design