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講義概要/Course Information
2024/05/03 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
ゲームの数理
英文授業科目名
/Course title (English)
Mathematical Models in Games
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2019年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ
開講類・専攻
/Cluster/Department
情報・ネットワーク工学専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
高橋 里司・保木 邦仁
居室
/Office
西4号館508
公開E-mail
/e-mail
stakahashi@uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
http://optlab.org/?page_id=562
更新日
/Last update
2019/03/01 19:36:36 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
本講義では,ゲームに現れるいくつかの数理モデルについて解説を行う.
今年度は,高橋(里)が15回全て担当する.
今年度は,協力ゲームについて解説を行う.
提携,結託,共謀などの集団的行動形態における利得配分を分析する数理である協力ゲーム理論について例を交えながら解説する.


This lecture provides several mathematical models in games. This year, Takahashi is in charge of all 15 times.
This year, I will explain cooperation games. We discuss cooperative game theory which is mathematics analyzing gain distribution in collective behavior form such as collaboration, collusion, conspiracy, with examples.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
特になし
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
特になし
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
必要に応じて資料を配布する.
参考書として以下のものを挙げる:
1. 中山幹夫,船木由喜彦,武藤滋夫:協力ゲーム理論, 勁草書房,2008.
2. 船木由喜彦,武藤滋夫,中山幹夫(編著),ゲーム理論 アプリケーションブック,東洋経済新報社,2013.
3. J. von Neumann and O. Morgenstern, Theory of Games and Economic Behavior, 1st ed., Princeton University Press, 1944. (2nd ed., 1947, 3rd ed., 1953.).
4. B. Peleg and P. Sudh\:{o}lter, Introduction to the Theory of Cooperative Games, 2nd ed., Springer-Verlag, 2008. (1st ed., 2003.)
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
概ね以下のように進める.
1回目:ガイダンス,協力ゲームへのいざない
2回目:TUゲーム1:準備,特性関数,配分
3回目:TUゲーム2:解概念(コア,安定集合)
4回目:TUゲーム3:解概念(交渉集合,カーネル)
5回目:TUゲーム4:解概念(仁,シャープレイ値)
6回目:TUゲーム5:凸ゲーム
7回目:まとめ1
8回目:NTUゲーム1:コア
9回目:NTUゲーム2:仁
10回目:NTUゲーム3:シャープレイ値
11回目:NTUゲーム4:コアの存在証明
12回目:NTUゲーム5:NTUゲーム応用事例
13回目:戦略形協力ゲーム1:ナッシュ均衡
14回目:戦略形協力ゲーム2:コア,自己拘束的戦略
15回目:まとめ2


Lecture 1:Guidance, Introduction to cooperative game
Lecture 2:TU game 1: Preliminary, characteristic function, allocation
Lecture 3:TU game 2: Solutions concept (core, stable set)
Lecture 4:TU game 3: Solutions concept (bargaining set, kernel)
Lecture 5:TU game 4: Solutions concept (nucleolus, Shapley value)
Lecture 6:TU game 5: Convex game
Lecture 7:Summary 1
Lecture 8:NTU game1: Core
Lecture 9 : NTU game2: Nucleolus
Lecture 10 : NTU game3: Shapley value
Lecture 11 : NTU game4: Existing proof of core
Lecture 12 : NTU game5: Applications of NTU game
Lecture 13 : Strategic cooperative game1: Nash equilibrium
Lecture 14 : Strategic cooperative game2: Core, self-enforcing strategy
Lecture 15 : Summary 2
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
講義中に配布する演習問題を解くことにより理解を深める.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
(a) 評価方法:レポートにより評価する.
(b) 評価基準:基本的な協力ゲームの解概念を理解していること.また,配布する演習問題を7割程度解けるようになること.
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
W4-508で受け付けます.メールによるアポイントメントを取ることを必須とします.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
ゲームを題材として,数理モデリングの面白さ,応用の広さを知ることができる授業を行う予定です.興味のある方は是非受講してください.
その他
/Others
特になし
キーワード
/Keywords
協力ゲーム,コア,シャープレイ値, 多面体

Cooperative game, Core, Shapley value, Polyhedron