シラバス参照

講義概要/Course Information
2020/04/28 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
SDGsを支える情報通信論
英文授業科目名
/Course title (English)
Information and Communications Technologies for SDGs
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2020年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院実践教育科目
開講学科・専攻
/Cluster/Department
全専攻共通
担当教員名
/Lecturer(s)
西野 哲朗、松浦 基晴
居室
/Office
東3-1028(松浦) East 3-1027(Matsuura)
公開E-Mail
/e-mail
m.matsuura@uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
なし None
更新日
/Last updated
2020/03/28 17:51:36 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標
/Topic and goals
主題
2015年9月の国連サミットで採択された「持続可能な開発のための2030アジェンダ」に掲げられた国際目標であるSDGs(Sustainable Development Goals)は,発展途上国のみならず先進国にも普遍的な内容であり、我が国は各分野において積極的に取り組んでいる.この科目では,SDGsの内容を理解し,その達成に向けた情報通信の機能および政策,持続可能な社会の形成に重要なエネルギーおよび情報セキュリティについて理解を深める.また,SDGsに関する17の目標のうち特に情報通信の寄与が期待される分野の事例を学び,関連する施設見学によってSDGsを支える情報通信技術を具体的に理解する.
達成目標
① SDGs制定の経緯、内容およびSDGsの達成において重要な情報通信の機能および政策,SDGs
   達成の鍵となるエネルギーおよび情報セキュリティの課題を理解する.
② SDGsの実現において情報通信技術の寄与が期待される分野の事例を学び,具体的な課題に関
   する理解を深める.
③ SDGsの実現に向けて,技術者としての心構えと先見性を涵養する現に向けて,技術者として  
   の心構えと先見性を涵養する.

Topic
SDGs (Sustainable Development Goals), which is the international goal of the "2030 Agenda for Sustainable Development" adopted at the United Nations summit in Sep 2015, is a universal concern not only under developing countries but also in developed countries, and Japan is actively engaged in various ranges of fields. In this course, students will understand the SDGs, and deepen their understanding of the functions and policies of "Information and communications technology" (ICT), energy and information security that are important for the formation of the sustainable society. In addition, students will learn the 17 goals related to the SDGs, particularly the expected areas where ICT contributes greatly. Through the technical tours, students will gain a concrete understanding of the ICT that support the SDGs.
Goals
① Understand the establishment of the SDGs, the importance of ICT functions and  
   policies, the key issues, i.e. energy and information security in achieving SDGs.
② Study the case regarding the contribution of ICT in realizing SDGs, and deepen the
   understanding of the major issues.
③ Cultivating engineers' readiness and foresight toward the realization of SDGs.
前もって履修
しておくべき科目
/Prerequisites
なし  None
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目
/Recommended prerequisites and preparation
なし  None
教科書等
/Course textbooks and materials
なし  None
授業内容と
その進め方
/Course outline and weekly schedule
この科目の講義は<英語タイプⅡ>として、日本語または英語によって行われる。いずれの言語で行うかは、担当する講師に依存している。

第1回 10月4日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
イントロダクション、BHN活動紹介とSDGs 〔富野岳士講師(BHN)〕
第2回 10月11日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
SDGs実現に向けた情報通信機能 〔加納貞彦講師(早稲田大学名誉教授)〕
第3回 10月18日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
SDGs達成の鍵となるエネルギーの課題 〔市川晴久特任教授〕
第4回 10月25日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
SDGs実現に向けた情報通信政策 〔阪本泰男講師(NTTドコモ)〕
第5回 11月1日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
SDGs達成の鍵となる情報セキュリティの課題
〔原田要之助講師(情報セキュリティ大学院大学名誉教授)〕
第6回 11月8日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
SDGs達成に向けた情報通信技術の活用事例:医療分野 〔榑松八平講師(BHN理事)〕
第7回 11月15日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
      SDGs達成に向けた情報通信技術の活用事例:福祉分野 〔横井浩史教授〕
第8回 11月29日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
SDGs達成に向けた情報通信技術の活用事例:地域創生分野
〔小林忠男講師(802.11ah推進協議会 会長)〕
第9 – 10回 11月30日(土) または 12月7日(土)
      見学会:Aコース、Bコース共にバスによる1日ツアー 詳細は下記参照
第11回 12月6日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
      SDGs達成に向けた情報通信技術の活用事例:防災・減災分野
〔有馬修二講師(BHN理事)〕
第12回 12月13日(金) 5時限 教室:西10号館2階233室
SDGs達成に向けた情報通信技術の活用事例:地球環境分野
〔中村健治講師(獨協大学教授)〕
第13回 12月20日(金) 5時限 教室:東3号館3階301室
SDGs達成に向けた情報通信技術の活用事例:農業・漁業分  〔石橋孝一郎教授〕
第14 – 15回 1月10日(金) 5 – 6時限 教室:東3号館3階301室
      発表会:課題は下記参照

<見学会>
Aコース: 11月30日(土)  バスによる1日スタディツアー
①東都大学幕張キャンパス(千葉市):医療・保健・予防・福祉の業務を支える人材(理学療法  
  士)育成現場の視察
②防災科学技術研究所(つくば市):災害のリアルタイム観測・予測技術、社会基盤の強靱性向
  上、災害リスク低減などの基盤的研究開発の視察
③柏の葉スマートシティ(柏市):環境・エネルギー、食糧と健康、新産業創造への社会的基盤
  構築に向けた公・民・学連携の取り組みの視察

Bコース: 12月7日(土) (山梨県甲府市、中央市、甲州市);バスによる1日スタディツアー
①やまなしIoTラボ:山梨のモノづくり、農業、観光分野におけるIoT活用支援(AIロボット用ア
  プリケーション開発、アグリイノベーションLab、体験型観光の共体験システムなど)の視察
②㈱サラダボウル・NTT東日本による農業ICT(トマト栽培の高品質化、収穫予測、粒選別の機械
  学習など)の事例現場の視察
③JAフルーツ山梨:熟練農家のブドウ栽培技術のIoT化、ビニールハウス内環境モニタリング、
  シャインマスカットのブランド向上策、労働力不足解消・後継者育成への取り組みの視察

<発表会)>
講義および見学会で学修した内容をベースに、出身地域(国)におけるICTの利活用による課題解決の構想・企画・立案などについて発表

This course is <English Type II>, and lectures are given in Japanese or English using English materials. The language for lecture depends on the teacher in charge.

Lecture #1 4th (Fri) Oct, 5th period, Classroom: E3-301
“Introduction, BHN activities and SDGs”
Prof. NISHINO Tetsuro, Lecturer TOMINO Takeshi (BHN)
Lecture #2 11th (Fri) Oct, 5th period, Classroom: E3-301
         “The ICT function towards the realization of SDGs”
                  Lecturer KANO Sadahiko (Emer. Prof. of Waseda University)
Lecture #3 18th (Fri) Oct, 5th period, Classroom: E3-301
“Energy the key issues to achieving the SDGs” Emer. Prof. ICHIKAWA Haruhisa
Lecture #4 25th (Fri) Oct, 5th period, Classroom: E3-301
“ICT policy for realizing SDGs”   Lecturer SAKAMOTO Yasuo (NTT Docomo)
Lecture #5 1st (Fri) Nov, 5th period, Classroom: E3-301
“ICT the key issues to achieving the SDGs”
Lecurer HARADA Yonosuke (Emer. Prof. of Institute of Information Security)
Lecture #6 8th (Fri) Nov, 5th period, Classroom: E3-301
“The application of ICT for achieving SDGs: Medical field”
Lecturer KUREMATSU Hachihei (BHN)
Lecture #7 15th (Fri) Nov, 5th period, Classroom: E3-301
         “The application of ICT for achieving SDGs: Welfare area” Prof. YOKOI Hiroshi
Lecture #8 29th (Fri) Nov, 5th period, Classroom: E3-301
“The application of ICT for achieving SDGs: Regional revitalization”
Lecturer KOBAYASHI Tadao (IEEE802.11ah Promotion Council, President)
Lecture #9-10 30th (Sat) Nov or 7th (Sat) Dec
Technical Tour: See below for the details
Lecture #11 6th (Fri) Dec, 5th period, Classroom: E3-301
“The application of ICT for achieving SDGs: Disaster prevention and Mitigation”
Lecture, ARIMA Shuji (BHN)
Lecture #12 13th (Fri) Dec, 5th period, Classroom: W10-233
“The application of ICT for achieving SDGs: Global environment”
Lecturer NAKAMURA Kenji (Prof. of Dokkyo University)
Lecture #13 20th (Fri) Dec, 5th period, Classroom: E3-301
“The application of ICT for achieving SDGs: Agriculture and fishery Area”
Prof. ISHIBASHI Koichiro
Lecture #14-15 10th (Fri) Jan, 5th - 6th period, Classroom: E3-301
Exercises: See below for the details

[ Technical Tour ]
A course: 30th (Sat) Nov, one-day bus tour
1.Tohto University-Makuhari campus (Chiba City): Training site inspection
for human resources (physical therapists) supporting medical, health,
preventive, and welfare services
2.National Research Institute for Earth Science and Disaster Resilience
(Tsukuba City): Visits to study on the fundamental research and
development for real-time disaster observation and prediction technology,
improvement of resilience of social infrastructure, reduction of disaster
risk, etc.
3.Kashiwanoha Smart City (Kashiwa City): Study on the Public-Private- Academic collaborations to construct a social infrastructure for the creation of new industries, such as environment and energy, food and health

B course: 7th (Sat) Dec, one-day bus tour (Yamanashi prefecture: Kofu
City, Chuo City, Koshu City)
1. Yamanashi IoT lab (Kofu City): Study on the IoT applications in manufacturing, agriculture, and tourism in Yamanashi (AI robot application development, Agri-Innovation Lab, Experience-based tourism
cooperative experience system, etc.)
2. Salad Bowl Ltd, NTT East (Chuo City): Case Study of ICT for Agriculture (such as high quality tomato cultivation, harvesting forecast, and machine-learning for grain selection
3. JA Fruit Yamanashi (Koshu City): Site inspection of the cultivation of grapes by skilled farmers in use of IoT technology, environmental monitoring in a vinyl greenhouse, brand improvement measures for Shine Muscat, and efforts to eliminate labor shortages and foster successors.

[ Exercises ]
Perform a presentation regarding your ideas, thought and/or proposals for solving problems in your hometown (country) applying ICT, referring to what you learned in lectures and technical tours.
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
この科目を担当する本学教員は、担当するテーマで企業との共同研究で実務的な成果を挙げている。また、非常勤講師は、担当するテーマに長年実務的な業務で経験豊富である。これらの担当教員と非常勤講師によるオムニバス形式の授業であり、極めて実践的な授業内容である。

The faculty members in charge of this subject have made practical results in joint research with companies on the theme they are in charge of. In addition, part-time lecturers are experienced in practical work for long time on the subject in charge. Since it is provided in an omnibus format by these members, it is a very practical course content.
授業時間外の学習
(予習・復習等)
/Preparation and review outside class
授業の際に宿題が出るので、復習してそのレポート等を作成すること
Since homework will be given during class, review and prepare reports
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
/Evaluation and grading
・評価基準
学修到達目標①,②に関する理解度,学修到達目標③の心構えを以下の基準に
従って評価する.
A (80~100点): ①,②の理解度が十分であり,③の能力が十分涵養されたと認
められる.
B(70~79点): ①,②について大部分を理解しており,③の能力が涵養された
と認められる.
C(60~69点): ①,②についてほぼ理解しており,③の能力がある程度涵養さ
れたと認められる.
D (59点以下,不合格): ①,②についての理解が不十分であり,③の能力が涵
養されていない.

Evaluation criteria
The level of understanding of learning achievement goals ① and ② and the attitude toward learning achievement goal ③ based on the following criteria.
Evaluation criteria:
A (80-100 points): It is recognized that the achievements of ① and ② are sufficient, and
the ability of ③ has been fully developed.
B (70-79 points):  It is recognized most of ① and ② are achieved, and it is recognized
that the ability of ③ has been cultivated.
C (60-69 points):  It is recognized most of ① and ② are achieved fairly, and it is
recognized that the ability of ③ has been cultivated to some extent.
D (59 points or less, rejected): Goals ① and ② are not fully achieed and the ability of
③ is not cultivated.
オフィスアワー:
授業相談
/Office hours
事前にメールでアポイントメントを取ること
Take appointments by email in advance.
学生へのメッセージ
/Message for students
この科目は、バスツアーによる見学会を2回行う。少なくとも1回は参加すること。
This course has two technical tours by bus. Participate at least once.
その他
/Others
なし  None
キーワード
/Keyword(s)
SDGs、ICT、情報セキュリティ、エネルギー、医療福祉、防災、地球環境
SDGs, ICT, Information security, Energy, Medical welfare, Disaster prevention, Global environment