シラバス参照

講義概要/Course Information
2020/04/28 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
対話型システム特論
英文授業科目名
/Course title (English)
Advanced Topics in Interactive Systems
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2020年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
後学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ
開講学科・専攻
/Cluster/Department
情報学専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
広田 光一
居室
/Office
E2-311
公開E-Mail
/e-mail
hirota@vogue.is.uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
http://www.hirota-lab.sumomo.ne.jp/class/taiwa2020/
更新日
/Last updated
2020/04/21 12:30:56 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標
/Topic and goals
対話型システムの実現において重要な概念であるバーチャルリアリティについて理解を深める。
Understand virtual reality which is an important concept in the realization of interactive system.
前もって履修
しておくべき科目
/Prerequisites
特になし。
Nothing in particular.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目
/Recommended prerequisites and preparation
特になし。
Nothing in particular.
教科書等
/Course textbooks and materials
参考書:バーチャルリアリティ学, 舘,佐藤,廣瀬(監), 日本バーチャルリアリティ学会 (編), 2010.
授業内容と
その進め方
/Course outline and weekly schedule
(a)授業内容
1.VR技術の概観
2.視覚の特性
3.視覚情報の提示~没入投影技術
4.視覚情報の提示~HMDなど
5.視覚情報の生成
6.聴覚と3次元音響
7.触力覚の特性
8.力覚情報の提示
9.触覚情報の提示
10.その他の感覚情報の提示技術
11.動作の計測
12.世界法則とシミュレーション
13.触力覚の提示と計算
14.研究事例
15.研究事例
(b)授業の進め方
バーチャルリアリティに関する研究や応用の基礎となる知識や手法を平易に解説する。
(a) Course content
1. Overview of VR technology
2. Characteristics of vision
3. Presentation of visual information - Immersive projection technology
4. Presentation of visual information - HMD etc.
5. Generation of visual information
6. Hearing and three dimensional sound
7. Characteristics of haptic sensation
8. Presentation of haptic information
9. Presentation of tactile information
10. Presentation technology of other sensory information
11. Measurement of motion
12. World Law and Simulation
13. Presentation and calculation of haptic sensation
14. Research Case
15. Research Case
(b) How to proceed class
I will explain the knowledge and method which is the foundation of research and application on virtual reality plainly.
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業時間外の学習
(予習・復習等)
/Preparation and review outside class
授業時間以外の学習は特に必要ない。
Learning other than class hours is not particularly necessary.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
/Evaluation and grading
出席とレポートで評価します。
最低基準は、講義に半分以上出席して、かつ、受理され得るレポートを提出することです。
Evaluate with attendance and report.
The minimum requirement is to attend more than half in the lecture and submit a report that is accepted.
オフィスアワー:
授業相談
/Office hours
特に設けない。質問や相談は上のアドレスにご連絡ください。
It is not particularly provided. For questions and consultation please contact the above address.
学生へのメッセージ
/Message for students
興味のある人は是非聴いてください。
If you are interested in virtual reality technology, please participate in the lecture.
その他
/Others
講義資料はwebページで配布する予定です。
Lecture materials will be distributed on the course web page.
キーワード
/Keyword(s)
バーチャルリアリティ、ヒューマンインタフェース、多感覚情報提示
Virtual reality, human interface, multi-sensory information presentation