シラバス参照

講義概要/Course Information
2020/04/28 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
大学院輪講第二
英文授業科目名
/Course title (English)
Graduate Seminar 2
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2020年度 開講年次
/Year offered
全年生
開講学期
/Semester(s) offered
通年 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
演習 単位数
/Credits
4
科目区分
/Category
大学院実践教育科目
開講学科・専攻
/Cluster/Department
基盤理工学専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
各指導教員
居室
/Office
各指導教員
公開E-Mail
/e-mail
なし
授業関連Webページ
/Course website
なし
更新日
/Last updated
2020/03/03 18:38:31 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標
/Topic and goals
将来、専門分野の最前線において自立した研究者として研究を推進していくために、博士後期課程では各自の学問分野についての知識と洞察力、発表・討論の能力を一層高めなければならない。さらには現状の問題点を的確に指摘し研究テーマを設定する能力も重要である。大学院輪講第二では、それぞれの専門分野について各研究指導教員の指導を受けながら、学術論文の紹介や専門書の読み合わせ等を行う。研究を展開するためのヒントや動機付けを得るとともに、発表・討論能力を養い、各自の研究テーマおよびその周辺の学問領域についての理解を深め、広い学問的視野と洞察力を身に付けることを目標とする。

In the future, in order to promote research as a self-sustaining researcher at the forefront of the specialized field, the Doctor's Late Course must further increase the knowledge and insight of each discipline field, the ability to present and discuss. Furthermore, the ability to precisely point out current problems and set research themes is also important. In the second postgraduate lecture course, we will introduce academic papers and read the specialized books etc while receiving guidance from each academic advisor in each special field. In addition to acquiring tips and motivation for developing research, to cultivate presentation and discussion abilities, to deepen their understanding of their research topics and the academic fields around them, to acquire a broad academic perspective and insight Target it.
前もって履修
しておくべき科目
/Prerequisites
大学院輪講第1(Ⅰ)〜(Ⅳ)、またはそれと同等の科目
Graduate Seminar 1 (I)-(IV)
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目
/Recommended prerequisites and preparation
研究テーマに関連する科目群
Subjects related to research theme
教科書等
/Course textbooks and materials
各指導教員の指定による 
Assigned by each supervisors
授業内容と
その進め方
/Course outline and weekly schedule
それぞれの所属研究室あるいは複数の研究室グループで、セミナー形式で以下のような研究活動や学習活動を行う。
例)
1)研究分野に関連する学術論文の紹介。
2)専門分野の基礎を修得するための教科書や参考書の読み合せ。
 具体的な実施方法は各指導教員により指示される。

なお本科目は1年次から修了年次にわたって履修すべき必修科目である。
意義のある討論をするためには、論文紹介にしても教科書輪読にしても、指定された資料をよく読んでおく必要がある。

English type, not applicable
Each research laboratory or group of laboratories conducts the following research activities and learning activities in a seminar format.
Example)
1) Introduction of academic papers related to research fields.
2) Reading of textbooks and reference books to acquire the fundamentals of specialized fields.
Specific implementation method is instructed by each supervisor.

This course is a compulsory course to be taken over from the 1st year to the completion year.
In order to have a meaningful debate, it is necessary to read the designated material carefully whether it is to introduce the paper or to read the textbooks.
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業時間外の学習
(予習・復習等)
/Preparation and review outside class
セミナーでの発表等のために、入念な事前準備が必須である。
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
/Evaluation and grading
発表等の内容、理解度、質問、討論を通じた当該学生の達成度を勘案して評価する。十分な達成度に対して合格を与える。

Evaluate the content of the presentation, etc., taking into account the level of comprehension, questions, and achievement of the student through discussion. Give success to sufficient achievement.
オフィスアワー:
授業相談
/Office hours
各指導教員の指定による
set by each supervisor
学生へのメッセージ
/Message for students
研究者・技術者としての将来の基礎をつくる科目である。全力で取り組むことを望む。
その他
/Others
なし
キーワード
/Keyword(s)
セミナー, 討論