シラバス参照

講義概要/Course Information
2020/04/28 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
サステイナビリティ研究基礎A
英文授業科目名
/Course title (English)
Foundations of Sustainability Research A
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2020年度 開講年次
/Year offered
全年生
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義・演習 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
共通基盤科目
開講学科・専攻
/Cluster/Department
共同サステイナビリティ研究専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
横井 浩史
居室
/Office
E4-601
公開E-Mail
/e-mail
yokoi@mce.uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
http://www.tufs-tuat-uec.jp/page/coproduction/curriculum.html
更新日
/Last updated
2020/03/16 15:56:49 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標
/Topic and goals
・主題
 本科目は、第1部の講義と演習(第1〜16回)と第2部のワークショップ演習(第17〜23回)から構成される。
 第1部の講義では、特に理系学生の国際センスの醸成に力点を置き、普遍的かつ実践的学識を基盤とする国際感覚と倫理観(国際的センス)の修得を主な目標に据える。演習では、講義内容に関するディスカッション、さらに文系、理系の学生が協働で主体的に学ぶ異分野交流ディベートを通じて基礎的な学識の理解を深める。
 第2部のワークショップ演習では、特定のテーマに関して、実装に重きを置いた、総合的視点からファシリテーション、プロジェクトベースドラーニング(PBL)による演習を行う。この演習では、専門が異なる学生から編成されるチーム単位で、学生が主体的に特定テーマの現状の把握や課題解決に向けた構想、実現可能性のある方策を検討する。
 講義は英語で行い、演習、セミナー、実習においては、学生の理解度に合わせ、英語と日本語を併用する。この併用は日本語を解さない学生に不利益を与えないことを条件とする。

・Topic and goals
The course is composed of two parts: 1st part includes lectures and practicum (1st to 16th session) and 2nd part involves workshops (17th to 23rd session).
 The 1st part (lectures) will provide basic knowledge and materials for sustainability research. In particular, lectures will deal with the essence of modern globalization and the issues and frameworks surrounding the modern international community. The lecture also offers the introduction of critical concepts to deepen the understandings of current globalized world and the Sustainable Development Goals (SDGs). Also, in order to deepen understanding of content learned in the lectures and to enhance the ability to apply the knowledge learned, workshops that provide opportunities for collaborative discussions in the humanities and sciences and for interdisciplinary debates will be held along with the lectures.
 The 2nd part (workshops) will provide opportunities for discussing the essence of and solutions to global problems related to specific topics through workshops based on project-based learning (PBL) and interdisciplinary facilitation.
In particular, students with different specializations will form a team and select a particular theme by which they will discuss ideas and formulate practical measures for resolving issues and for understanding the current state of social sustainability from a broad perspective.
 Lectures will be given in English, while practicum sessions, seminars, and workshops will be held both in English and Japanese depending on the students’ skill levels. The combined use of English and Japanese will be done in such a way as to avoid any disadvantage to students who do not understand Japanese.

・達成目標
本科目では以下を到達基準とする。
1. サステイナビリティという概念に体現されている「持続可能な開発目標(SDGs)」に係る国際社会の要請と、SDGs を支える基本的な正義の観念や倫理観について理解できる
2. 国際社会の現場で求められる論理的かつ多元的思考の基盤となる国際感覚(国際的センス)について理解し、説明できる
3. 国際開発戦略/計画を立案・実施する際に基本となる普遍的かつ実践的な学識を修得する
4. エビデンス・ベースの問題発見・解決能力を身につけ、実践できる
5. 現代国際社会が抱える諸問題を理論的かつ実践的に理解する
6. 多様な文化や価値観を尊重しつつ、諸課題に対する改善策を提案できる柔軟かつ複眼的な構想力やプレゼンテーショ技法を身につけて、実践できる。
本科目のディプロマ・ポリシーの観点:履修案内のカリキュラムマップを参照してください。

・Expected Learning
The learning outcomes for this course include the following:
1. understand the expectations of the international community pertaining to the Sustainable Development Goals (SDGs), which are embodied in the concept of sustainability, as well as the basic concepts of justice and ethical perspectives supporting the SDGs.
2. understand and explain ethical and pluralistic ways of thinking called for in international settings.
3. gain universal and practical knowledge for formulating and implementing international development strategies and plans.
4. demonstrate the ability to perform evidence-based problem-identification and problem-solving.
5. acquire theoretical and practical understanding of the various social problems faced by the international community.
6. gain and demonstrate flexible, multifaceted conceptual and presentation skills that enable proposing solutions to the problems while respecting diverse cultures and value systems.
前もって履修
しておくべき科目
/Prerequisites
とくになし。

None.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目
/Recommended prerequisites and preparation
とくになし。

None.
教科書等
/Course textbooks and materials
World Bank. World Development Report, 各年次版,UNDP. Human Development Report, 各年次版ほか,各回の授業で配布/紹介する。

World Bank. World Development Reports (Annual)
UNDP, Human Development Report (Annual)
Other reference materials may be distributed and introduced in each class.
授業内容と
その進め方
/Course outline and weekly schedule
Foundation of Sustainability Research A Tentative Lecture Schedule
(1)4/18:Foundations of Sustainability Research A(1)
 ・09:00-12:00 Takeuchi Shinichi(TUFS): Context and Backgrounds of SDGs
 ・13:00-16:00 Chitose Atsushi(TUAT): Targets and Examples of Sustainability Research
(2) 5/9:Foundations of Sustainability Research A(2)
 ・09:00-12:00 Chitose Atsushi and Nomura Yoshihiro(TUAT): Human and Development, Food, Resources and Energy
 ・13:00-16:00 Iwasaki Minoru(TUFS): Global Civic Publicness and International Community
(3) 5/23:Foundations of Sustainability Research A(3)
 ・09:00-12:00 Nakayama Chikako(TUFS): World-Systems Analysis and SDGs
 ・13:00-16:00 Group Work I
(4) 6/6:Foundations of Sustainability Research A(4)
 ・09:00-12:00 Eto Manabu(Hitotsubashi Univ.): Standardization and Intellectual Property Rights
 ・13:00-16:00 Yamamoto Kayoko(UEC): Environmental Problems and Disaster Resilience
(5) 6/13:Foundations of Sustainability Research A(5)
 ・09:00-12:00 Group Work II
 ・13:00-16:00 Ken Nagasaka: Sustainable Energy Engineering
(6) 5:Foundations of Sustainability Research A(6)
 ・09:00-12:00 Group Discussion I-Thinking Sustainability Research
 ・13:00-16:00 Group Discussion II-Designing Your Research
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業時間外の学習
(予習・復習等)
/Preparation and review outside class
本学の標準時間数に準ずる予習と復習を行うこと。

You are recommended to prepare for, and review, the classes spending the standard amount of time as specified by the University for each class.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
/Evaluation and grading
レポート60%、平常点(受講状況、報告内容等)40%

Paper 60% Participation and presentation 40%
オフィスアワー:
授業相談
/Office hours
随時受付可。メールで問い合わせのこと。

On demand.
学生へのメッセージ
/Message for students
開講言語は英語とする。

English is common language in this lecture.
その他
/Others
とくになし。

none.
キーワード
/Keyword(s)
サステイナビリティ研究、持続可能な開発目標(SDGs)

sustainability research, sustainable development goals (SDGs)