シラバス参照 |
講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
サステイナビリティ研究基礎B | ||
---|---|---|---|
英文授業科目名 /Course title (English) |
Foundations of Sustainability Research B | ||
科目番号 /Code |
|||
開講年度 /Academic year |
2020年度 | 開講年次 /Year offered |
全年生 |
開講学期 /Semester(s) offered |
後学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
博士後期課程 |
授業の方法 /Teaching method |
講義・演習 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
共通基盤科目 | ||
開講学科・専攻 /Cluster/Department |
共同サステイナビリティ研究専攻 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
横井 浩史 | ||
居室 /Office |
|||
公開E-Mail |
kayoko.yamamoto@uec.ac.jp | ||
授業関連Webページ /Course website |
http://www.tufs-tuat-uec.jp/page/coproduction/curriculum.html | ||
更新日 /Last updated |
2020/03/16 16:22:42 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標 /Topic and goals |
・主題および達成目標 本科目は、第1部の講義と演習(第1〜16回)と第2部のプロポーザル・ライティング演習(第17〜23回)から構成される。 第1部の講義では、特に文系学生の科学リテラシー及び科学的根拠の導出力の醸成に力点を置き、国際社会の現場で広範に適用できる実践的な基礎理論と技法(スキル)の修得を主な目標に据える。演習では講義で学んだ理論や分析手法を利用した文理協働型ケーススタディを通して実装への応用力を身に付ける。 第2部のプロポーザル・ライティング演習では、プロポーザル・ライティング(英語)の作法を学び、国際通用性のあるコミュニケーション力の向上も図る。 講義は英語で行い、演習、セミナー、実習においては、学生の理解度に合わせ、英語と日本語を併用する。この併用は日本語を解さない学生に不利益を与えないことを条件とする。 ・Topic and goals The course is composed of two parts: 1st part includes lectures and practicum (1st to 16th session) and 2nd part involves proposal-writing workshops (17th to 23rd session). The 1st part (lectures) will teach scientific literacy and analysis methods (skills) basic to sustainability research. Students will learn the basic methods and principles in finding scientific evidence. In particular, lectures will deal with the basic theories in social mathematics (statistics, economics, etc.), experimental design and analysis, systems engineering, artificial intelligence, etc., as well as with analysis methods that have wide-ranging applications in the real world, such as big data analysis, GIS, and cost-benefit analysis. Also, in order to deepen understanding of content regarding scientific literacy and analysis methods learned in the lectures, case study workshops will be held along with the lectures. The 2nd part (proposal writing workshops) is aimed at mastering practical techniques in writing English papers. In particular, as introduction to a proposal, students will individually write an abstract on an assigned theme, and in the process, check, evaluate, and improve the written contents as necessary, and submit a final draft, after gaining an understanding of the essential points in English proposal writing (including important pointers and rules) as well as of the characteristics of humanities/social sciences and natural sciences. Lectures will be given in English, while practicum sessions, seminars, and workshops will be held both in English and Japanese depending on the students’ skill levels. The combined use of English and Japanese will be done in such a way as to avoid any disadvantage to students who do not understand Japanese. ・到達基準 本科目では以下を到達基準とする。 1. 国際社会の現場で求められる論理的かつ多元的思考の展開に有用となる分析力を身につける 2. 国際開発戦略/計画を立案・実施する際に基本となる基礎理論及び実践的なスキル、効果的な英文ライティング作法を実践できる 本科目のディプロマ・ポリシーの観点:履修案内のカリキュラムマップを参照してください。 ・Expected Learning The learning outcomes for this course include the following: 1. gain analytical abilities useful in articulating logical and pluralistic ways of thinking called for in international settings. 2. demonstrate basic theories, practical skills and effective English writing techniques for formulating and implementing international development strategies and plans. |
---|---|
前もって履修 しておくべき科目 /Prerequisites |
とくになし。 None. |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目 /Recommended prerequisites and preparation |
とくになし。 None. |
教科書等 /Course textbooks and materials |
各回の授業で配布/紹介する。 To be distributed and introduced in each class. |
授業内容と その進め方 /Course outline and weekly schedule |
Foundation of Sustainability Research B Tentative Lecture Schedule (1)10/10:Foundations of Sustainability Research B(1) ・09:00-12:00 Nakayama Chikako(TUFS): Science, Technology and Society ・13:00-16:00 Misawa Kazuhiko and Ito Terumasa(TUAT):Academic Research Writing (2) 10/24:Foundations of Sustainability Research B(2) ・09:00-12:00 Misawa Kazuhiko(TUAT):Essence of Scientific Thinking Concepts and Tools ・13:00-16:00 tbd. (TUFS): Methodology in Social Sciences (3) 11/7:Foundations of Sustainability Research B(3) ・09:00-12:00 tbd. (some teaching staff of TUFS): Method of Social Research ・13:00-16:00 Takeuchi Shinichi(TUFS): Technique of Fieldwork (4) 11/14:Foundations of Sustainability Research B(4) ・09:00-12:00 Hashiyama Tomonori(UEC): Basics of AI ・13:00-16:00 Yamamoto Kayoko(UEC): Analysis of Big Data/Basics and Use Range of GIS (5) 11/28:Foundations of Sustainability Research B(5) ・09:00-12:00 Chitose Atsushi(TUAT): Basic Statistics & Economic Thinking ・13:00-16:00 Kweku Ampiah (University of Leeds, invited professor at TUFS): (6) 12/5:Foundations of Sustainability Research B(6) ・09:00-12:00 Review Meeting of Students' Summaries(1) ・13:00-16:00 Review Meeting of Students' Summaries(2) |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
|
授業時間外の学習 (予習・復習等) /Preparation and review outside class |
本学の標準時間数に準ずる予習と復習を行うこと。 You are recommended to prepare for, and review, the classes spending the standard amount of time as specified by the University for each class. |
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) /Evaluation and grading |
レポート60%、平常点(受講状況、ケーススタディの報告等 )40% Paper 60% Participation and presentation 40% |
オフィスアワー: 授業相談 /Office hours |
随時受付可。メールで問い合わせのこと。 On demand. |
学生へのメッセージ /Message for students |
開講言語は英語とする。 English is common language in this lecture. |
その他 /Others |
とくになし。 None. |
キーワード /Keyword(s) |
サステイナビリティ研究、プロポーザルライティング sustainability research, proposal writing |