シラバス参照

講義概要/Course Information
2020/04/28 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
協働分野セミナーI
英文授業科目名
/Course title (English)
Interdisciplinary Seminar I
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2020年度 開講年次
/Year offered
全年生
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
演習 単位数
/Credits
1
科目区分
/Category
サステイナビリティ研究セミナー/ラボワーク科目
開講学科・専攻
/Cluster/Department
共同サステイナビリティ研究専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
横井 浩史
居室
/Office
E4-601
公開E-Mail
/e-mail
yokoi@mce.uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
http://www.tufs-tuat-uec.jp/page/coproduction/curriculum.html
更新日
/Last updated
2020/03/16 16:46:49 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標
/Topic and goals
・主題
 主指導教員と2名の副指導教員によるトリプレット研究指導体制のセミナーに参加する。3名の指導教員全員により、基本文献の輪読と議論を中心に据えたセミナーを定期的に開催する。自身の専門性を高めるとともに、研究計画のブラッシュアップに取り組む。その際、自分の研究がどのように関連分野に学術的貢献をなしうるのかを明確にさせる。また、サステイナビリティ研究に不可欠な多様な学術的視点を学び、異なる分野の学識・発想方法とその有用性を理解できるようにさせる。博士論文のテーマを基本にしつつ、学際的視点を意識させるため、「協働分野セミナーI〜Ⅵ」の受講者と様々な観点から議論を行い、異なる分野の学識や分析・社会実装アプローチを学ぶ。

・Topic
 Students will attend seminars under a triplet research supervision scheme: one principal supervisor and two assistant supervisors. The seminars are centered on group reading and discussion of basic literature under the supervision of three research supervisors to enhance their competencies and refine their research plans. In the process, students will clarify how their research contributes academically to related fields of study. Students are also expected to acquire a diverse academic perspective, which is essential in sustainability research, and understand the usefulness of learning and conceptualization methods used in other disciplines. In order to instill an interdisciplinary perspective centered on their doctoral dissertation theme, students will hold discussions from various perspectives with students of Interdisciplinary Seminar I to IV, and learn knowledge and approaches to analysis and social implementation in other fields.

・達成目標
 本科目では以下を到達基準とする:
- 博士論文研究において核となる専門性(コアコンピテンシー)を高める
- 自らの研究の目的と意義を先行研究の流れに位置付けて説明できる
- 副指導教員との議論により、理解・分析・実装の各アスペクトを錬成する
- 自らの専門分野だけではなく、異分野研究者との密度の濃い学術交流を通じて得られた新たな発想や知見・情報を博士論文研究の構想に活用できる
- 多様な価値観や環境に対応できる適応力ならびに合意形成力を身につける
 本科目のディプロマ・ポリシーの観点:履修案内のカリキュラムマップを参照してください。

・Goals
 Upon completion of this course, the students will be able to:
- enhance core competency in their doctoral dissertation research field.
- explain the purpose and significance of their research in relation to current research trends.
- refine their doctoral research by accelerating each aspect of research, namely, comprehension, analysis and implementation, through discussions with the assistant supervisors.
- acquire consensus-building skills and the capacity to adapt to diverse value systems and environments.
- leverage new ideas, knowledge, and information obtained through meaningful academic exchanges with researchers not only in their specialized fields but also from other disciplines, into the design of their doctoral dissertation research.
前もって履修
しておくべき科目
/Prerequisites
とくになし。

None.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目
/Recommended prerequisites and preparation
とくになし。

None.
教科書等
/Course textbooks and materials
開講時に受講者と相談の上、決定する。各回の授業で配布/紹介する。

To be decided upon discussion with students at the start of the class. To be distributed and introduced in each class.
授業内容と
その進め方
/Course outline and weekly schedule
 主指導教員の調整のもと、3名の指導教員が連携し、各教員の研究室においてセミナーを定期的に開催する。必要に応じて遠隔講義システム等のメディアを用いる。専門分野および関連分野の重要な先行研究を講読し、専門性を高める。特に、セミナーでの議論を日常的なラボワーク/研究活動にフィードバックさせながら、調査/実験を進める過程で生起する諸問題やその対応策への理解を深める。同時に、主指導教員と2名の副指導教員との議論を通じて、自分の研究の学術的貢献を明確にし、研究テーマの絞り込みを行うとともに、他分野の教員の意見も踏まえて自分の博士論文研究計画の改善に役立てる。受講生は、受動的な立場ではなく、副指導教員や研究室員とも積極的に交流し、自身の経験や分析アプローチ等を発信していくことが求められる。
 以上を経て、実践実習科目「サステイナビリティ研究先端演習I」の文理協働コロキウムでの研究構想に関する報告に対する準備を行う。

 The principal supervisor will coordinate with the assistant supervisors to hold regular seminars in each of their laboratories. Remote lecture systems or other media may be used as necessary.
 Students will hold group reading and discussion of important previous research in their specialized fields and other related fields to enhance their competency. In particular, students are expected to deepen their understanding of the various problems that arise during the conduct of their research/experiment as well as of the countermeasures to those problems while incorporating the results of discussions in the seminars into their daily laboratory work and research activities. At the same time, discussions with the principal supervisor and the two assistant supervisors will be held to help students clarify the academic contributions of their research, narrow down their research themes, and improve their doctoral dissertation research plans in consideration of opinions of faculty members in other disciplines. Students are expected to actively engage in discussions with the assistant supervisors and research laboratory members and in communicating their own experience, analytical approach, and ideas.
 At the end of the course, students will prepare to write a report regarding their research concept for the collaborative humanities and sciences colloquium as part of the "Advanced Practicum in Sustainability Research I" Practicum Course.
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
Interdisciplinary seminars consist of the three parts noted below;
* Tutorial under Triplet Research Supervision Scheme
  Students take seminars tutorially by academic principal supervisor. While holding regular seminars with an academic principal supervisor, students attend seminars provided by supervisor or laboratory work.

* Workshop
  The workshop is held after lecture of Foundations of Sustainability Research. Students report and hold Q&A on their doctoral dissertation research conceps. They  are held in two intensive sessions from April, 2020 to July, 2020.
  Amount of time: maximum 15 minutes
  Presentation concept: problem settings, methodology and potential
  Document to be submitted: One to two-page(A4 paper size)

* Academic Literacy provided by every three University
  The lecture trains students that enable to acquire the basic skills and practical knowledge required at the university level.
授業時間外の学習
(予習・復習等)
/Preparation and review outside class
本学の標準時間数に準ずる予習と復習を行うこと。

You are recommended to prepare for, and review, the classes spending the standard amount of time as specified by the University for each class.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
/Evaluation and grading
平常点(セミナーへの参加及び貢献等)100%

Participation and contribution 100%
オフィスアワー:
授業相談
/Office hours
とくになし。

None.
学生へのメッセージ
/Message for students
開講言語は英語とする。

English is common language in this lecture.
その他
/Others
よくになし。

None.
キーワード
/Keyword(s)
サステイナビリティ研究、持続可能な開発目標(SDGs)

sustainability research, sustainable development goals (SDGs)