シラバス参照

講義概要/Course Information
2024/04/29 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
マルチメディアコンピューティング特論
英文授業科目名
/Course title (English)
Advanced Multimedia Computing
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2021年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
後学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ
開講類・専攻
/Cluster/Department
情報学専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
江木 啓訓
居室
/Office
西3-315
公開E-mail
/e-mail
egi@inf.uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
WebClassを使用する / Using WebClass
更新日
/Last update
2021/06/28 08:22:27 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
(a) 主題: 映像,音声などのマルチメディアデータの取得,処理,提示を含めた情報技術を活用した情報環境と,ヒトの関わりについて視野を広げることを狙いとする.江木が専門とする教育学習支援に関わるトピックを題材として,該当分野の主要国際雑誌・国際会議の文献購読を通じて理解を深める.

(b) 達成目標: マルチメディアデータの取得,処理,提示を含めた情報技術を活用した情報環境とヒトの関わりについての知識を深める.併せて,英文の文献理解とプレゼンテーションの能力を高めることを目標とする.

(a) Topic: The aim of this course is to broaden the view of the relationship between humans and the information environment using information technology, including the acquisition, processing, and presentation of multimedia data such as video and audio. This course also approach the topics related to learning and educational supporting systems by reading major international journals and conferences in the field.

(b) Goals: The goal of this course is to deepen the knowledge of human interaction with the information environment using information technology, including the acquisition, processing, and presentation of multimedia data. This course also aims to improve English reading and presentation skills of the students.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
なし
N/A
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
なし
N/A
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
授業資料を配付する.電気通信大学のネットワークから該当分野の主要国際雑誌・国際会議のWebサイトにアクセスして,英語文献を取得して使用する.

Course materials will be distributed. Students are able to access the websites of major international journals and conferences in the field through the UEC network to obtain and use English papers.
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
(a) 授業内容: 以下に各回の主な学習項目を示す.履修者は希望するトピックと文献を選択して,該当する回で発表する.それ以外の回についても文献を事前に読解のうえ,質疑に参加すること.

#01 マルチメディアを活用した情報環境 (Zoomでの講義)
#02 マルチメディアを活用した情報環境 (オンデマンドでの説明)
#03 非同期マルチメディアデータの活用(1) MOOCとSPOC (オンデマンドでの説明)
#04 非同期マルチメディアデータの活用(2) MOOCとSPOC (Zoomでの文献発表)
#05 非同期マルチメディアデータの活用(3) MOOCとSPOC (Zoomでの文献発表)
#06 非同期マルチメディアデータの活用(4) MOOCとSPOC (Zoomでの文献発表)
#07 同期マルチメディアデータの活用(1) 遠隔講義とオンライン授業 (オンデマンドでの説明)
#08 同期マルチメディアデータの活用(2) 遠隔講義とオンライン授業 (Zoomでの文献発表)
#09 同期マルチメディアデータの活用(3) 遠隔講義とオンライン授業 (Zoomでの文献発表)
#10 同期マルチメディアデータの活用(4) 遠隔講義とオンライン授業 (Zoomでの文献発表)
#11 マルチモーダルデータの活用(1) 学習空間センシング (オンデマンドでの説明)
#12 マルチモーダルデータの活用(2) 学習空間センシング (Zoomでの文献発表)
#13 マルチモーダルデータの活用(3) 学習空間センシング (Zoomでの文献発表)
#14 マルチモーダルデータの活用(4) 学習空間センシング (Zoomでの文献発表)
#15 マルチメディアを活用した情報環境のまとめ (Zoomでの講義)

(b) 授業の進め方: Zoomを用いたリアルタイム授業における講義と質疑,文献発表と質疑応答,オンデマンド映像を用いた学習とを組み合わせて実施する.履修者の人数と希望するトピックに応じて,進め方を調整することがある.

(a) Course outline: The following is a list of the main items for each class. Students are required to select a topic and papers, and make a presentation at the corresponding class. Students are also expected to read and understand the papers in advance and participate in the questions and answers in every class.

#01 Information environment using multimedia (Lecture by Zoom)
#02 Information environment using multimedia (On-demand lecture)
#03 Application of asynchronous multimedia data(1) MOOCs and SPOCs (On-demand lecture)
#04 Application of asynchronous multimedia data(2) MOOCs and SPOCs (Paper Presentations by Zoom)
#05 Application of asynchronous multimedia data(3) MOOCs and SPOCs (Paper Presentations by Zoom)
#06 Application of asynchronous multimedia data(4) MOOCs and SPOCs (Paper Presentations by Zoom)
#07 Application of synchronous multimedia data(1) Distance Learning and Online Classes (On-demand lecture)
#08 Application of synchronous multimedia data(2) Distance Learning and Online Classes (Paper Presentations by Zoom)
#09 Application of synchronous multimedia data(3) Distance Learning and Online Classes (Paper Presentations by Zoom)
#10 Application of synchronous multimedia data(4) Distance Learning and Online Classes (Paper Presentations by Zoom)
#11 Application of multimodal data(1) Learning Space Sensing (On-demand lecture)
#12 Application of multimodal data(2) Learning Space Sensing (Paper Presentations by Zoom)
#13 Application of multimodal data(3) Learning Space Sensing (Paper Presentations by Zoom)
#14 Application of multimodal data(4) Learning Space Sensing (Paper Presentations by Zoom)
#15 Summary of multimedia-based information environment (Lecture by Zoom)

(b) Procedure of course: The course combines lectures, questions and answers in real-time classes using Zoom, paper presentations, question and answer classes, and learning using on-demand videos. The course may be adjusted according to the number of students and the selected topics.
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
江木は,国立大学情報系センターの専任教員として教育用情報システム(eラーニングシステム)の構築・運用および導入業者との協業を担当していた経験に基づいて,システムの実運用の事例なども踏まえて指導する.

The course provide examples of actual construction and operation of educational information systems (e-learning systems) based on experience as a full-time faculty member at the Information Technology Center.
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
授業時間外に各自で英語文献を選択して取得し,読解のうえ発表の準備を行う.発表を担当する回以外についても文献を事前に読解のうえ,質疑に参加すること.

Students are expected to select and acquire English papers outside of class time, and prepare for the presentation. Students are expected to read and comprehend English papers in advance, even if they are not in charge of the presentation, and participate in the questions and answers.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
成績評価方法は,文献発表,質疑での貢献および期末レポートで実施する.
文献発表(40%):文献の理解度,プレゼンテーションの内容および構成
質疑での貢献(20%):質疑における発言数および内容
期末レポート(40%):発表した文献に関する要約と考察をレポートとして作成して提出する

Grading is based on presentation of papers, contribution to questions, and final report.
Paper presentation (40%): Understanding of the papers, content and structure of the presentations
Contribution in questions (20%): Number and content of statements in questions
Final report (40%): Prepare and submit a report summarizing and discussing the presented paper
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
授業前後、または電子メールにて個別にアポイントメントを取ること。

Make individual appointments before or after class or by email.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
教育学習支援に関わるトピックを題材としますが,各自の専門分野の研究に役立てられるよう,英語文献の読解と発表を通じて視野を広げてください.

The topics are be related to teaching and learning support systems, but it is expected to broaden your horizons by reading and presenting English papers so that you can use it for research in your own specialized field.
その他
/Others
なし
N/A
キーワード
/Keywords
マルチメディアデータ,教育学習支援,eラーニング,MOOC,SPOC,遠隔講義,マルチモーダルデータ,学習者センシング

Multimedia data, teaching and learning support, e-learning, MOOC, SPOC, distance learning, multimodal data, learner sensing