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講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
メディア論特論(H27年度以前入学生) | ||
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英文授業科目名 /Course title (English) |
Advanced Topics on Media Design Theories | ||
開講年度 /Academic year |
2021年度 | 開講年次 /Year offered |
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開講学期 /Semester(s) offered |
前学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
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授業の方法 /Teaching method |
単位数 /Credits |
2 | |
科目区分 /Category |
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開講類・専攻 /Cluster/Department |
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担当教員名 /Lecturer(s) |
○兼子 正勝 | ||
居室 /Office |
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公開E-mail |
masaaktsu.kaneko@uec.ac.jp / kanekolab1999@gmail.com | ||
授業関連Webページ /Course website |
google classroom 7arkzkr | ||
更新日 /Last update |
2021/03/03 10:22:48 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
メディアを「もの」としてではなく「こと」として、そこで人間の行動が活性化されたり阻害されたり特定の方向性を与えられる「出来事」として理解する考え方を身につける。これはユーザーエクスペリエンスなど、最新のメディアデザイン思想のベースとなる。 Learn how to consider "medium", not as an object -- which could be developed or improved in itself – but as an environment in which users conduct diverse activities through diverse media, and of which the development or the improvement is equivalent to the reorganization of users activity patterns. The first point of view is that of the traditional media studies (McLuhan), and the second, prominent in last decade, should be clearly understood by all students in information sciences. |
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前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
情報理工学域Ⅰ類専門科目「メディア論」 学部のこの科目を想定して大学院科目を設計しています。学部で履修していない人のために、授業前半で復習的な内容を駆け足でやります。 |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
情報理工学部 メディア論 Department of Informatics and engineering: Media Studies |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
All documents will be provided in google classroom |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
【プラットフォーム】 2021年度はオンライン授業で、GoogleClassroom と Zoom を併用します。 Zoom 授業本体。毎週水曜日13:00からリアルタイムミーティングをおこない、授業の説明、課題の説明、講義およびディスカッション、質疑応答をおこなう。やむをえず参加できない場合は Classroom でフォローアップすること GoogleClassroom 授業サポート:教材、課題、連絡、質問。各回の授業教材と課題は毎週水曜日授業前後に更新するので、必ず確認すること。次週授業時までに課題(出欠だけのこともある)に答えること。また、Zoomのリアルタイム授業の録画を可能な限り収録して、事後にフォローアップできるようにします。 【授業構成】 1. Guidance 2. Introduction: how to think about contemporary media environment 3. Lecture of “Post-Media Aesthetics”, Lev Manovich, section 1 4. Lecture of “Post-Media Aesthetics”, Lev Manovich, section 2 5. Lecture of “Post-Media Aesthetics”, Lev Manovich, section 3 6. Lecture of “Post-Media Aesthetics”, Lev Manovich, section 4 7. Lecture of “Post-Media Aesthetics”, Lev Manovich, section 4 8. Discussion on Manovich, understanding media as activities 9. Introduction to Practice, discussion about photography 10. Practice 1: read a photo as activities, group 1 11. Practice 1: read a photo as activities, group 2 12. Practice 2: explain your research topic using the acquired point of view, group 1 13. Practice 2: explain your research topic using the acquired point of view, group 1 14. Practice 2: explain your research topic using the acquired point of view, group 1 15. Conclusion |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
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成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
各回への参加、課題の達成 30% 中間レポート30% 最終レポート40% attendance 30% half-time report paper30%, final report paper 40% |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
随時 Classroom にて |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
がんばってください |
その他 /Others |
2019年までの授業教材が以下にあります http://oz.hc.uec.ac.jp/lectures/mediastudies-master/ ただし2020年度、遠隔授業対応で教材を大幅にハージョンアップしました。この教材はGoogleClassroomで随時公開します。 |
キーワード /Keywords |
media studies, information behavior, user experience, media design |