![]() ![]() |
講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
化学生命工学特論 | ||
---|---|---|---|
英文授業科目名 /Course title (English) |
Selected Topics in Chemistry and Biotechnology | ||
科目番号 /Code |
|||
開講年度 /Academic year |
2023年度 | 開講年次 /Year offered |
全学年 |
開講学期 /Semester(s) offered |
前学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
博士前期課程、博士後期課程 |
授業の方法 /Teaching method |
講義 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ | ||
開講類・専攻 /Cluster/Department |
基盤理工学専攻 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
○曽野部 崇、○川内 健史 | ||
居室 /Office |
松田(川内):東6-716 ・狩野(曽野部):東6-905 | ||
公開E-mail |
smatsuda@uec.ac.jp / kano@pc.uec.ac.jp | ||
授業関連Webページ /Course website |
google classroomを使用 後半川内先生分クラスコード(z4aowjk) | ||
更新日 /Last update |
2023/08/10 12:21:26 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
【主題/Topic】 川内 健史 Takeshi Kawauchi : 細胞生物学を基礎とした神経発生学 / Neuronal development based on cell biology 【達成目標/goals】 細胞は生命の最小単位であり、われわれヒトを含む多細胞生物の体もたくさんの細胞から構成されている。細胞生物学の教科書を開くと、「細胞小器官」「シグナル伝達」「細胞骨格」「細胞接着」などの単元に分かれていることが多いが、これらをバラバラに学習しても、頭の中で細胞機能の全体像をイメージしにくいのではないだろうか。本講義では、細胞生物学の基礎を一通り復習した後に、1つの生命現象において、細胞接着・細胞骨格・細胞小器官(オルガネラ)などが協調して働いている具体例(本講義では発生過程、特に哺乳類の大脳皮質形成)を紹介する。これらの学習を通して、生命体の発生過程の裏では、多彩な細胞生物学的現象が統合的に機能していることを理解し、教科書の各単元を有機的に結びつけることを目標とする。 Cells are the smallest unit of life, and the bodies of multicellular organisms, including humans, are composed of many cells. Cell biology textbooks are often divided into units such as "cell organelles," "signal transduction," "cytoskeleton," "cell adhesion," etc. However, it may be difficult totally understand the cell functions, if you study these units separately. In this lecture, after reviewing the basics of cell biology, specific examples of cell adhesion, cytoskeleton, and cytosol organelles working in coordination in a single life phenomenon (in this lecture, developmental processes, especially the formation of mammalian cerebral cortex) will be introduced. The goal of this course is to totally understand the function of cell biological phenomena underlying the developmental process of living organisms. 【主題/Topic】 曽野部 崇 Takashi Sonobe : 生体情報の「見える化」技術の発展とその応用 / Visualization of physiological parameters: Technical development and its applications. 【達成目標/goals】 日常生活において、我々は特に意識することなく様々な形で「見える化」された生体情報に触れている。これら「見える化」された生体情報は、生命工学における学術研究分野をはじめ、とりわけ健康・医療分野などにおいては身体の状態を如何に把握するかといった点において非常に重要な意味を持っている。本講義では、生体情報の「見える化」技術に焦点を当て、その発展の歴史を含めて概説する。その中でも、特に画像解析に基づいたバイオイメージングについて、それらを応用した学術研究例を紹介しながら、「見える」ことによって何がわかるようになってきたのかを解説する。これらの講義内容を通じて、科学の場において「見える」ことの価値や重要性について理解すると共に、目に見えているものや現象の本質について気付き、考えることのできる多角的視点を獲得することを達成目標とする。 In our daily lives, we are exposed to various forms of "visualized" biological information without paying attention to it. The "visualized" biological information is extremely important in the field of bioengineering, and especially in the fields of medicine and healthcare, in terms of how to understand the condition of the body. In this course, historical background of finding and development of the visualizing techniques will be reviewed. Thereafter, some research papers will be introduced with focusing on image analysis-based “visualization” techniques for physiological parameters that describe physiological functions in health and disease. At the end of this course, participants are expected to understand the importance of “visualization” of physiological phenomenon and have various viewpoints to consider the essence of the findings. |
---|---|
前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
特になし None in particular |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
特になし None in particular |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
川内 Kawauchi:特になし(Essential細胞生物学[第5版](南江堂)などの一般的な細胞生物学の教科書が参考になると思いますが、購入する必要はありません) A general cell biology textbook such as Essential Cell Biology [5th Edition] (Nankohdo) will be helpful, but it is not necessary to purchase it. 曽野部 Sonobe : 特になし/Nothing in particular |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
本講義は、夏季集中授業として開講される。 各講師2日ずつ計4日、いずれも対面授業として実施する予定。 英語タイプ(Cb)により講義を実施 Type Cb:Japanese-based course, with English and Japanese materials 川内 Kawauchi 第1回:細胞の構造と機能 I [生体高分子とオルガネラ] 第2回:細胞の構造と機能 II [細胞骨格] 第3回:細胞接着 第4回:細胞移動・細胞内輸送 第5回:生命の誕生から死まで I [細胞の増殖と分化] 第6回:生命の誕生から死まで II [器官形成と老化] 第7回:大脳皮質形成の基礎 第8回:大脳皮質形成を細胞生物学的に理解する Lecture1: Cell Structure and Function I [Biomacromolecules and Organelles] Lecture 2: Cell structure and function II [Cytoskeleton] Lecture 3: Cell adhesion Lecture 4: Cell migration and intracellular trafficking Lecture 5: From birth to death of life I [Cell proliferation and differentiation] Lecture 6: From birth to death II (organogenesis and senescence) Lecture: Basics of cortical formation Lecture 8: Understanding cortical formation from the viewpoint of cell biology 曽野部 Sonobe 8月9日(水)、8月10日(木) 第1回:生体情報の「見える化」とは? 第2回:「見える化」技術の歴史(1) 第3回:「見える化」技術の歴史(2) 第4回:様々な光で見る生体内情報(1) 第5回:様々な光で見る生体内情報(2) 第6回:可視化技術を応用した生理学・基礎医学研究(1) 第7回:可視化技術を応用した生理学・基礎医学研究(2) 第8回:講演:生体情報の「見える化」による生体機能の理解 Aug. 9 (Wed) & Aug. 10 (Thu) 1: Introduction: What is “visualization” of physiological parameters? 2: History of “visualization” technique (1) 3: History of “visualization” technique (2) 4: Biological imaging using various form of “light” (1) 5: Biological imaging using various form of “light” (2) 6: Application of vascular imaging in physiological research (1) 7: Application of vascular imaging in physiological research (2) 8: Visualization of physiological parameters – development of bio-imaging technique - (Open Seminar) |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
本科目は、受講生の視野を広げるため、化学・生命科学分野で経験豊富な講師をお招きして開講されます。 This class is given by the two lecturers who have rich experience in the research field of chemistry and biotechnology for broadening your horizons. |
授業時間外の学習 (予習・復習等)(1,000文字以内) /Preparation and review outside class(up to 1,000 letters) |
予習:前回の疑問点を調べておく。 復習:ノートを取り、分からない点や説明が足りないと感じる部分は、参考書等について図書館を利用するなどして調べたり、知人や教員に質問したりして解決する。 Preparation of the class: Please check the previous question. Review: If you have unclear points in the class, check the textbooks and the references and ask questions to the lecturer to resolve them. |
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
授業での議論のアクティヴィティとクオリティ(50%)、およびレポート(50%)で評価。 Grades are evaluated based on activity and quality of discussion in the class (50%) and reports (50%). |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
質問は授業の時間内に受け付けます。授業時間外には学内の紹介教員が連絡対応するので、紹介教員のオフィスアワーをご利用下さい。 曽野部 (狩野 東6-905)、川内 (松田 東6-716) We will accept questions within class hours. Please refer to the office hours of the referral faculty members as the faculty will contact you outside of class hours. |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
川内 Kawauchi :京都大学大学院医学研究科の川内健史と申します。医者ではなく、細胞生物学を中心とした基礎研究を行なってきました。細胞内の構造体(ゴルジ体やミトコンドリアなど)は古くから知られているようで、ごく最近でも「実は形が違っていた」「新しい機能が分かった」などの論文がたくさん報告されています。また、培養した細胞ではなく、生物個体における細胞の形態や機能についても、まだまだ分からないことが多いです。本講義を通して、私たちの体を構成する細胞の振る舞いを統合的に理解するための基礎を紹介できればと思っています。 I’m Kenji Kawauchi from Graduate School of Medicine, Kyoto University. I am not a medical doctor, but a basic researcher for cell biology. Although the organelles, such as Golgi apparatus and mitochondria, were found in a long time ago, many papers have been reported that "the shape is actually different" or "new functions have been found" even in very recently. In addition, there are still many things we do not know about the morphology and function of cells in individual organisms. Through this lecture, I hope to introduce the fundamentals for total understanding the behavior of cells that make up our bodies. 曽野部 Sonobe : この度は、狩野豊教授の研究室で学位を取った電通大OBとして本集中講義を担当することになり大変光栄に感じています。現在は、電通大生には馴染みの薄い、生理学という分野を中心とした教育と基礎研究を行っています。本講義では、私がこれまでに行ってきた生体イメージング研究の内容を交えながら、身の回りにある目にしやすいもの・ことを出発点として、日常生活・研究・医療分野などの様々な場面で生体情報が如何にして取得され、活用されているかについて皆さんと考えていける時間を持てたらよいなと思っています。 It is my great honor to have an opportunity of the lecture in UEC as an alumnus. Since I have earned my Ph.D. degree in Prof. Kano’s lab, I have been studying and teaching in the field of physiology, which may not be familiar with students in UEC. In this course, I’d like to talk about how physiological parameters are collected as a “visualized form” and used in the daily lives with focusing on some familiar examples. |
その他 /Others |
夏期休業中の4日間にて開講される。 曽野部 Sonobe 8月9日(水)、8月10日(木)/Aug. 9 (Wed) & Aug. 10 (Thu) 川内 Kawauchi 9月7日(木)1~4限、9月8日(金)2~5限/Sept.7(Thu)&Sept.8 (Fri) 講義室:西2-101 Google classroomクラスコード:z4aowjk |
キーワード /Keywords |
川内 Kawauchi:細胞の構造と機能、神経細胞、大脳皮質、神経発生学、細胞生物学 Cell structure and function, neuron, cerebral cortex, neuroembryology, cell biology Sonobe Sonobe :生理学、バイオイメージング、生体情報、血管造影 Physiology, Bioimaging, Biological information, Angiography (Vascular Imaging) |