シラバス参照

講義概要/Course Information
2024/06/20 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
日本語第二(1年)(月3・木2)
英文授業科目名
/Course title (English)
Japanese LanguageⅡ
科目番号
/Code
JPN201z
開講年度
/Academic year
2024年度 開講年次
/Year offered
1/2/3/4
開講学期
/Semester(s) offered
後学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
情報理工学域
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
総合文化科目
開講類・専攻
/Cluster/Department
情報理工学域
担当教員名
/Lecturer(s)
内藤・笠原
居室
/Office
東2-215(笠原)、東2-213(内藤)
公開E-mail
/e-mail
笠原ゆう子<ykasahara@uec.ac.jp>、内藤真理子<naito-m@vsb.fedu.uec.ac.jp>
授業関連Webページ
/Course website
Google Classroom (URLは以下の「遠隔授業に関する情報」を参照) Google Classroom (Please refer to "Distance Learning Information" below for URL)
更新日
/Last update
2024/03/05 15:08:30 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
【主題/Topic】
・自分の考えや情報が的確に伝えられる日本語の習得
・To acquire the Japanese language skills to accurately convey one's thoughts and information.

【達成目標/ Goals】
・中級以上の語彙・文型・表現を増やす
・日本語の書き言葉の文体を理解し、使えるようになる
・取り上げられた話題について、複数段落で構成された文章が書けるようになる
・To increase vocabulary, sentence patterns, and expressions above the intermediate level.
・To understand and be able to use the style of written Japanese.
・To be able to write texts consisting of multiple paragraphs on the topics discussed.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
日本語第一/ Japanese LanguageⅠ
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
特になし/none in particular
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
月曜日:プリント等を適宜使用する
木曜日:『レポート・論文を書くための日本語文法』くろしお出版(前学期の続き)
https://www.9640.jp/nihongo/ja/detail/?718
Monday: Handouts, etc., as needed
Thursday: "Japanese Grammar for Writing Reports and Papers" Kuroshio Publishing Co. (Continued from previous semester)
https://www.9640.jp/nihongo/ja/detail/?718
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
月曜日(担当:笠原)/Mondays (in charge: Kasahara)
(a)授業内容/(a) Class contents
第1週:オリエンテーション 一段落の文章の構成
第2週:一段落の文章の要約
第3週:一段落の文章の作成
第4週:複数段落の文章の構成
第5週:複数段落の文章の要約
第6週:メンタルモデル 
第7週:よい総論の条件
第8週:総論を書く
第9週:パラグラフとその構成
第10週:文章作成の技術(1) 情報の展開
第11週:文章作成の技術(2) パラレリズム
第12週:文章作成の技術(3) 簡潔な表現
第13週:課題作成のための準備(1)
第14週:課題作成のための準備 (2)
第15週:課題作成のための準備(3) 試験
Week 1: Orientation, Structure of a paragraph
Week 2: Summarizing a paragraph
Week 3: Writing a paragraph
Week 4: Structure of a text for practical purpose
Week 5: Summarizing multiple paragraphs text
Week 6: Mental model
Week 7: Writing introduction of a text
Week 8: Writing body of a text
Week 9: Writing conclusion of a text
Week 10: Information Organization
Week 11: Parallelism
Week 12: Writing concise sentences
Week 13: Preparation for final report
Week 14: Preparation for final report
Week 15: Preparation for final report / examination

(b)授業の進め方/(b) How to conduct the class
・資料に出てくる語彙・文法・表現を学習する(宿題とクイズを課す)
・資料を読み、内容をまとめる
・話題についての情報と自分の考えを書き言葉で文章にまとめる
・Students will learn vocabulary, grammar, and expressions in the materials (homework and quizzes will be assigned).
・Work through exercises
・Summarize information about the topic and their own ideas in written sentences

木曜日(担当:内藤)/ Thursday (in charge: Naito)
(a)授業内容/(a) Class contents
第1週:授業説明、「第10課 過去と現在のつながりを示す」
第2週:「第11課 文章の中の語を指し示す」
第3週:「第12課 前後の関係を表す」
第4週:「第13課 前の文に関係づける」
第5週:「第14課 効果的に意見を述べる」
第6週:図表説明①(構成、図表名提示、数値説明)
第7週:図表説明②(変化の形容)
第8週:図表説明③(比較)
第9週:図表説明④(考察)
第10週:レポートの書き方①(序論)
第11週:レポートの書き方②(行動提示、図表)
第12週:レポートの書き方③(まとめ、参考文献)
第13週:調査結果と分析の発表
第14週:最終課題本論の相互確認
第15週:最終課題の修正
Week 1: Class description, "Lesson 10: Showing connections between the past and present"
Week 2: "Lesson 11: Pointing to words in a sentence
Week 3: "Lesson 12: Showing the relationship between the previous and following sentences"
Week 4: "Lesson 13: Relating to the Previous Sentence
Week 5: "Lesson 14: Expressing Opinions Effectively
Week 6: Explanation of figures and tables (1) (Structure, Showing names of figures and tables, explanation of numerical values)
Week 7: Explanation of figures and tables (2) (Describing changes)
Week 8: Explanation of figures and tables (3) (Comparison)
Week 9: Explanation of figures and tables (4) (Discussion)
Week 10: How to write a report (1) (Introduction)
Week 11: How to write a report (2) (Describing action in reports, charts and graphs)
Week 12: How to write a report (3) (Summary, References)
Week 13: Presentation of Research Results and Analysis
Week 14: Mutual confirmation of final assignment
Week 15: Revision of Final Assignment

(b)授業の進め方/(b) How to proceed with the class
1. 教員の説明を聞く
2. 練習問題を解く
3. 学習項目を使って文章を書く
4. クイズを受ける
1. listen to the teacher's explanation
2. answer the exercises
3. write examples and sentences using the study items
4. take a quiz
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
・クイズの準備をする
・語彙の意味や漢字の読み方については、自分で調べる。
・与えられた課題をこなす。
・Prepare for the quiz.
・Check the meanings of vocabulary and kanji readings on your own.
・Complete the assigned tasks.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
【成績評価方法/ Grading Methods】
・授業や課題への取り組みを重視する。
・6回以上欠席した場合は不可とする。また、遅刻は2回で欠席1回と見なす。
・以下の項目及び割合で評価を行う。
  宿題:30%  クイズ:20% レポート・試験等:30% 授業参加度:20%
・The emphasis will be placed on active participation in class and on assignments.
・Students who are absent more than 6 times will fail this class. Two late arrivals will be counted as one absence.
・The following items and percentages will be used for evaluation.
  Homework: 30%  Quiz: 20%  Reports, exams, etc.: 30%  Class participation: 20%

【評価基準/ Evaluation Criteria】
上記の項目の合計が/ The sum of the above items will be
 90%以上:S/90% or more: S
 80%以上:A/80% or more: A
 70%以上:B/70% or more: B
 70%以上:C/60% or more: C
 60%未満:D(不可)/ Less than 60%: D (Failure)
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
笠原:木曜日5限
内藤:火曜日5限
Kasahara: Tuesday, 5th period
Naito: Thursday 5th period
事前にメールなどで連絡があることが望ましいが、原則として大学には毎日来ているのでいつでも相談に来てください。
It is preferable make appointments in advance by e-mail or other means. However, if we have no other schedule we are always available. Please feel free to come for consultation.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
・まとまった考えや込み入った情報を的確に相手に伝えることができるような日本語の力をつけましょう。
・遅刻や欠席をする場合には、メールで事情を説明してください。
・Develop your Japanese language skills so that you can accurately convey coherent thoughts and complicated information to others.
・Contact the class teacher by email in advance if you will be absent from class.
その他
/Others
授業形態:基本的に対面で授業を行う
Class format: Basically, face-to-face classes
キーワード
/Keywords
文章構成
structure of a text