シラバス参照

講義概要/Course Information
2024/07/19 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
技術者と安全・環境・倫理
英文授業科目名
/Course title (English)
Engineering Safety,Environment & Ethics
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2024年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院基礎教育科目
開講類・専攻
/Cluster/Department
全専攻共通
担当教員名
/Lecturer(s)
○窄頭 匡之
居室
/Office
非常勤
公開E-mail
/e-mail
m.sakugashira@uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
時間指定のないオンデマンド科目につき、指定するGoogle Classroomのクラスにて授業動画を視聴する。/ For on-demand subjects without a time slot, watch the class video in the designated Google Classroom class.
更新日
/Last update
2024/03/15 19:31:47 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
 科学技術を扱う技術者および研究者は、そのおこないの過程や成果が人間、社会、環境へ与える影響を正しく認識、理解して、社会や環境の発展と保全、ならびに共に生きる人々(公衆)の安全や福利に貢献する責務がある。技術者や研究者、特に職業人としてのそれらの責務を理解すると同時に、いくつかの事例研究を通じて、自律した行動を実践できる能力の向上をめざす。
Engineers and researchers working in science and technology have responsibility to development and conservation of society and the environment, and to the safety and well-being of the people (the public), by correctly recognizing and understanding the impact of their work and its results on people, society and the environment. It aims to develop an understanding of those responsibilities as engineers, researchers and, in particular, professionals, as well as the ability to practice autonomous behavior.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
 必修なし 学域での「技術者倫理」と一部内容が重複することに留意
Not compulsory. Note that some of the content overlaps with the "Engineering Ethics" course in the undergraduate area.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
特になし none
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
教科書はなし No specific textbook.
参考書:①杉本泰冶・高城重厚著「大学講義・技術者の倫理入門(第五版)」(丸善出版)
 ②河村尚登著「工学倫理~実例で学ぶ技術者の行動規範」(東京電機大学出版局)
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
 特定の曜日や時間の定めがないオンデマンド講義で実施する。技術者倫理に関する基礎事項の講義後、実際に起こった安全・環境・倫理に関連する事例の研究をおこなう。講義は日本語でおこなう。なお、時事の話題を取り入れるため、進行や取り扱う事例が変更になる場合がある。
The course is conducted as an on-demand lecture with no specific day or time set. Lectures on the basics of engineering ethics followed by a study of actual cases relating to safety, environment and ethics. Lectures will be conducted in Japanese language. Please note that due to the inclusion of current topics, the proceedings and the cases dealt with may change.

1.授業の目的と目標、講義①社会、組織と個人の関係、責任/権利/権限、説明責任と結果責任、他律/自律、帰属意識とポジショントーク、他
Aims and objectives of the course.
Lecture 1: Relationships between individual and society/organization, responsibility/rights/authority, accountability and responsibility for results, altruism/autonomy, belonging and positional talk, etc.

2.事例研究①日常業務における技術的葛藤~広告表示とセールストーク、チャンピオン品の選別
Case study 1: Technical conflicts in daily work - advertising displays and sales talk, selection of champion products.

3.講義②科学と技術、安全の定義、安全設計、リスク評価とマネジメント、ヒューマンエラー、他
Lecture 2: Science and technology, definition of safety, safety design, risk assessment and management, human error, etc.

4.講義③事故への備えと対応、製品安全、予防と是正、組織的対応
Lecture 3: Preparation and response for accidents, product safety, prevention and correction, organization in action.

5.事例研究②食品製造業
Case study 2: Food manufacture

6.講義④プロフェッショナル論、肩書と資格、プライド、協調/同調、他
Lecture 4: Professionalism, titles and qualifications, pride, cooperativeness and conformity, etc.

7.講義⑤情報漏洩、その動機と行動、情報の国境、他
Lecture 5: Data breach, motives and behaviour, information borders, etc.

8.講義⑥知的財産権、公益との相反、他
Lecture 6: Intellectual property rights, conflicts with the public interest, etc.

9.事例研究③新薬開発
Case study 3: Developing new medicines.

10.講義⑦環境問題、産業との関係性、他
Lecture 7: Environmental threats, relationship to industry, etc.

11.講義⑧気象危機とエネルギー利用
Lecture 8: A weather crisis, energy utilization.

12.講義⑨ヒューマンファクター
Lecture 9: Human factor

13.事例研究④化学工場の事故
Case study 4: Accidents at chemical plants.

14.講義⑩情報至上主義の時代、コンピューター倫理、AI倫理の課題、他
Lecture 10: The age of information supremacy, computer ethics, issues related to AI, etc.

15.全体のまとめ
Summary

★期末レポート:授業内で指定するテーマから選択し、問題分析、因果関係、改善や解決のための課題等について自身の考察を深めレポートする。記述言語は日本語または英語。
Final report: Select a theme from those specified in the class and deepen your own reflections and report on problem analysis, cause-and-effect relationships, issues for improvement and solutions, etc. 
Description language: Japanese or English.
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
 担当教員は複数の民間企業において、事業部門での実務ならびにその管理経験が豊富であり、また、法により公益優先の義務を負う技術士である。技術を職業とする故に直面する問題を解決するにあたり、どのように課題形成をおこなうべきかとの観点を重視して授業を進める。
The instructor has extensive experience of working in and managing business units in several private companies, and is a professional engineer who is obliged by law to give priority to the public interest. The course will focus on how to formulate solutions to the problems faced by technology professionals.
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
各回ごとに一定のオンデマンド視聴期間制限を設けるので、要点をノートし、理解を深めるための復習をおこなうこと。
A certain period of on-demand viewing will be provided at each session. Take notes on the points and review them for a deeper understanding.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
授業の視聴報告時の質問応答と期末レポートによって評価する。ただし、5回以上期限内の視聴報告がない場合は、原則として評価の対象としない。
Evaluation will be based on quizzes given in class and a final report. Maybe disqualified by absence at five times.
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
授業内容への質問は指定するGoogle formを使用すること。それ以外の連絡は電子メールm.sakugashira@uec.ac.jpを使用する。
Questions on class content should be asked using the form provided in Google Classroom.
Contact address: m.sakugashira@uec.ac.jp
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
 大学院修了後は、技術者または研究者として、研究開発をはじめ、様々な業務を通じて社会に貢献することを求められます。社会の発展や維持、環境保全、公衆の安全と福利を実現するために、継続的に研鑽し、専門的能力を高めると同時に、科学技術と人間の生命や生活、社会、環境との関係を常に意識して、人類の福祉と社会の発展に貢献できる技術者、研究者となるための素養を身につけてください。
After completing postgraduate studies, students are expected to contribute to society as engineers or researchers through various tasks, including research and development. In order to develop and maintain society, preserve the environment and realise the safety and well-being of the public, you are expected to continuously study and improve your professional skills and, at the same time, to be constantly aware of the relationship between science and technology and human life, living, society and the environment, and to acquire the qualities to become engineers and researchers who can contribute to human welfare and social development.
その他
/Others
なし none
キーワード
/Keywords
技術者、研究者、職業倫理、公益、プロフェッショナル、ステイクホルダー、リスク管理、環境保全
Engineer, researcher, professional ethics, public interest, professional, stakeholder, risk management, preservation of environment