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講義概要/Course Information
2024/07/19 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
サービス・サイエンス特論
英文授業科目名
/Course title (English)
Advanced Service Science
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2024年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ
開講類・専攻
/Cluster/Department
情報学専攻
担当教員名
/Lecturer(s)
加藤 省吾
居室
/Office
西5-605
公開E-mail
/e-mail
katosh@uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
Google Classroom: oi7l7zw
更新日
/Last update
2024/03/11 15:53:07 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
サービス・サイエンスとは,サービスをサイエンスとして捉え,科学的な分析手法でデータを分析し,生産性を最大限に高めるための工学的な生産方法を提供し,効率的なマネジメント手法を使ってサービスの生産性を上げようという学問分野である。
本講義では,サービスにおける顧客満足と顧客価値,新しい価値共創概念を理解すると共に,マーケティングとマネジメントの統合により,マネジメントがサービスの創出や生産性向上にどのように貢献するのかを学び,演習課題を通じて検証すると共に,背後にある考え方やモデル化,最適性などを習得することを目的とする。
Service science, management, and engineering (SSME) is an academic discipline to describe service science, an interdisciplinary approach to the study, design, and implementation of services systems – complex systems in which specific arrangements of people and technologies take actions that provide value for others. In this lecture, we will study the customer satisfaction, customer value, new value co-creation concept in service, and learn how management contributes to service creation and productivity improvement by integrating marketing and management, and exercise. It is aimed to verify the usefulness of service science through issues and to acquire the ideas, modeling, optimality and so on.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
特になし
None required
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
特になし
None required
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
INSTITUTE OF MEDICINE: 『To Err is Human』, NATIONAL ACADEMY PRESS
Committee on Quality of Health Care in America INSTITUTE OF MEDICINE: 『Crossing the Quality Chasm』, NATIONAL ACADEMY PRESS

必要に応じて資料を配布する。
Course materials are provided during class as we needed
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
Cb: 日本語で説明し、 英語の教材・資料と日本語の教材・資料を併用する。
Cb: Explanations are given in Japanese, and both English and Japanese teaching materials are used.

講義では,サービスにおける顧客満足と顧客価値や,顧客と企業との新しい価値共創概念を学ぶと共に,ICTによる新技術を導入することにより,技術がサービスの創出や生産性向上にどのように貢献するのか,理論と事例により学び,演習をすることによって,サービス・サイエンスの有用性や必要性を実感しながら,方法論を習得していく。質マネジメントおよび医療分野(特に医療安全)を中心に講義を進める。
In this lecture, we will study the customer satisfaction, customer value, new value co-creation concept in service, and learn how management contributes to service creation and productivity improvement by integrating marketing and management, and exercise. It is aimed to verify the usefulness of service science through issues and to acquire the ideas, modeling, optimality and so on. We focus on quality management and healthcare (especially, healthcare safety) fields in the service industry.
第1回:患者の安全向上に向けた包括的な取り組み(Comprehensive Approach to Improving Patient Safety)
第2回:サービス・サイエンスの歴史(History of Service Science)
第3回:質マネジメント:サービス・顧客(Quality Management: Service, Customer)
第4回:医療サービスの特徴(医療安全)(Characteristics of Medical Services)
第5回:医療におけるエラー(Errors in Healthcare)
第6回:患者の安全(Patient Safety)
第7回:エラーに関する報告システム(Error Reporting Systems)
第8回:業務標準と期待目標(Performance Standards and Expectations)
第9回:医療機関における安全システム(Safety Systems in Healthcare Organizations)
第10回:医療システムの改善(Improvement of Healthcare Systems)
第11回:医療の再設計と質改善に資する新しい原則(New Rules to Redesign and Improve Care)
第12回:改革に向けた組織的支援(Organizational Supports for Change)
第13回:医療サービスにおけるエビデンス(Evidence in Healthcare Delivery)
第14回:情報技術(ICT)の活用(Utilization of  Information and Communication Technology)
第15回:医療従事者の養成(Preparation of the Workforce)
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
授業中,実際に経験したことのあるサービスに関する演習を行います。
We perform the practices about the services that we have experienced.
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
各回に行う演習レポートが授業中に仕上がらなかった場合には授業時間外に仕上げて提出すること。
プレゼンテーションのためのパワーポイント作成は、授業時間外含めて仕上げて発表に臨むこと。
If the exercise report to be carried out each lecture is not finished in the class, finish it outside the class hours and submit it.
Make the power points for the presentation including outside class hours.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
各回に行う演習課題とプレゼンテーション、および最終レポートにより,成績評価をする。
There are not any exams. Students' course score are based on exercise reports, presentations, and  term-end report .
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
金曜日4-5限など。メールでの事前アポイントが必要。
4th and 5th period on Friday. Please make an appointment by e-mail.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
21世紀に入り,世界経済におけるサービス分野の占める割合が非常に大きくなっています。
是非,サービス・サイエンスの方法論を身につけて,将来,応用してください。
In the 21st century, the proportion of service sector in the world economy is very large.
Please learn the methodology of service and science and apply it in the future.
その他
/Others
特になし
キーワード
/Keywords
患者の安全, 質マネジメント, 医療サービスの特徴, エラー, 報告システム, 業務標準, 期待目標, 安全システム, システムの改善, 改革, 組織的支援, エビデンス, ICT, 養成
Patient Safety, Quality Management, Characeristics of Medical Services, Errors, Reporting System, Performance Standards and Expectations, Safety System, Improvement of Systems, Change, Organizational Supports, Evidence, ICT, Prepartion of the Workforce