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講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
対話型システム特論 | ||
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英文授業科目名 /Course title (English) |
Advanced Topics in Interactive Systems | ||
科目番号 /Code |
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開講年度 /Academic year |
2024年度 | 開講年次 /Year offered |
全学年 |
開講学期 /Semester(s) offered |
後学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
博士前期課程、博士後期課程 |
授業の方法 /Teaching method |
講義 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ | ||
開講類・専攻 /Cluster/Department |
情報学専攻 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
広田 光一 | ||
居室 /Office |
E2-311 | ||
公開E-mail |
hirota@vogue.is.uec.ac.jp | ||
授業関連Webページ /Course website |
https://webclass.cdel.uec.ac.jp/ | ||
更新日 /Last update |
2024/03/05 15:21:33 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
対話型システムの実現において重要な概念であるバーチャルリアリティについて理解を深める。 Understand virtual reality which is an important concept in the realization of interactive system. |
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前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
特になし。 Nothing in particular. |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
特になし。 Nothing in particular. |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
参考書:バーチャルリアリティ学, 舘,佐藤,廣瀬(監), 日本バーチャルリアリティ学会 (編), 2010. |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
(a)授業内容 1.VR技術の歴史と概観 2.視覚の特性 3.視覚情報の提示~没入投影技術 4.視覚情報の提示~HMDなど 5.視覚情報の生成 6.聴覚と3次元音響 7.触力覚の特性 8.力覚情報の提示 9.触覚情報の提示 10.その他の感覚情報の提示技術 11.動作の計測 12.世界法則とシミュレーション 13.触力覚の提示と計算 14.研究事例 15.研究事例 (b)授業の進め方 バーチャルリアリティに関する研究や応用の基礎となる知識や手法を平易に解説する。 (a) Course content 1. History and overview of VR technology 2. Characteristics of vision 3. Presentation of visual information - Immersive projection technology 4. Presentation of visual information - HMD etc. 5. Generation of visual information 6. Hearing and three dimensional sound 7. Characteristics of haptic sensation 8. Presentation of haptic information 9. Presentation of tactile information 10. Presentation technology of other sensory information 11. Measurement of motion 12. World Law and Simulation 13. Presentation and calculation of haptic sensation 14. Research Case 15. Research Case (b) How to proceed class I will explain the knowledge and method which is the foundation of research and application on virtual reality plainly. |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
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授業時間外の学習 (予習・復習等)(1,000文字以内) /Preparation and review outside class(up to 1,000 letters) |
授業時間以外の学習は特に必要ない。 Learning other than class hours is not particularly necessary. |
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
クイズとレポートで評価します。 Grades will be determined based on short quizzes and report. |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
特に設けない。質問や相談は上のアドレスにご連絡ください。 It is not particularly provided. For questions and consultation please contact the above address. |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
興味のある人は是非聴いてください。 If you are interested in virtual reality technology, please participate in the lecture. |
その他 /Others |
〇講義資料はwebclass配布します。 Lecture materials will be distributed on the webclass. - webclass https://webclass.cdel.uec.ac.jp/ 登録のパスワードは講義の中でお知らせします Password for the registration will be announced in the lecture. |
キーワード /Keywords |
バーチャルリアリティ、ヒューマンインタフェース、多感覚情報提示 Virtual reality, human interface, multi-sensory information presentation |