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講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
ゲーム理論 | ||
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英文授業科目名 /Course title (English) |
Game theory | ||
科目番号 /Code |
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開講年度 /Academic year |
2024年度 | 開講年次 /Year offered |
全学年 |
開講学期 /Semester(s) offered |
後学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
博士前期課程、博士後期課程 |
授業の方法 /Teaching method |
講義 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ | ||
開講類・専攻 /Cluster/Department |
情報学専攻 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
岩﨑 敦 | ||
居室 /Office |
東2-515 | ||
公開E-mail |
atsushi.iwasaki@uec.ac.jp | ||
授業関連Webページ /Course website |
https://classroom.google.com/c/NjU5MzI0Mzc1Nzk3?cjc=rk7v4ld | ||
更新日 /Last update |
2024/09/30 15:59:35 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
複数の主体(人間)がある意思決定を行う際には,お互いがどのような行動を選択するか等を考慮する必要がある.フォン・ノイマンらによって提唱されたゲーム理論は,このような状況での合理的なエージェントの行動を理論的に究明することを目的とする.本講義では,ゲーム理論の基礎の解説を行い,さらに,ゲーム理論の応用として,オークション理論,マッチング理論,繰り返しゲーム理論について解説する.具体的には,Vickrey-Clarke-GrovesメカニズムやDeferred Acceptanceメカニズムといった様々なオークションやマッチングの方式とそれが満たす性質を示す.一方で,メカニズムとは異なる強制力を与えて協力状態を維持させる繰り返しゲームの考え方を示す.以上を通じて,情報学と経済学の文理融合領域をつなぐツールとしてのゲーム理論に対する理解を深める. When multiple agents make decisions, they need to consider what actions each other will choose, and game theory, advocated by von Neumann et al., aims to theoretically investigate the behavior of rational agents in such situations. This lecture provides an introduction to the fundamentals of game theory and explains auction theory, matching theory, and repeated game theory as applications of game theory. Specifically, it demonstrates various auction and matching mechanisms, such as the Vickrey-Clarke-Groves mechanism and the Deferred Acceptance mechanism, and their properties. On the other hand, it also introduces the concept of repeated games, which maintain cooperative states by giving different forms of coercion than mechanisms. Through this, the text deepens the understanding of game theory as a tool that connects the interdisciplinary field of information science and economics. |
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前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
とくになし.Not available |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
とくになし.Not available |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
/Course textbooks and materials [1] Tadelis S., Game Theory: An Introduction, Princeton University Press, 2012 [2] 渡辺隆裕, 一歩ずつ学ぶ ゲーム理論,裳華房,2021. [3] Cramton, P. Shoham, Y. and Steinberg, R., Combinatorial Auctions, The MIT Press, 2006. [4] Roth, A, and Sotomayor, M., Two-Sided Matching: A Study in Game-Theoretic Modeling and Analysis, Cambridge University Press, 1992 [5] Mailath, G and Samuelson, L., Repeated Games and Reputations: Long-Run Relationships, Oxford University Press, 2006 [6] Osborne, M. and Rubinstein, A., A Course in Game Theory, The MIT Press, 1994 [7] 横尾 真: オークション理論の基礎, 東京電機大学出版局, 2006. [8] Krishna, V., Auction Theory Second Edition, Academic Press, 2009. |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
英語タイプII(Cc)により講義を実施 Type II:Japanese-based course with Japanese materials その進め方 /Course outline and weekly schedule 1. ガイダンス 2-3. 完全情報静的ゲーム:合理性と共通知識 4-5. 完全情報静的ゲーム:ナッシュ均衡 6-7. 完全情報静的ゲーム:混合戦略均衡と存在定理 8. 完全情報動的ゲーム 9-10. 完全情報動的ゲーム:信頼性と手続き的合理性 11-12. 完全情報動的ゲーム: 多段階ゲーム 13-14. 完全情報動的ゲーム: 繰り返しゲーム 15. 完全情報動的ゲーム: 戦略的交渉 1. Introduction 2-3. Static Games of Complete Information: Rationality and Common Knowledge 4-5. Static Games of Complete Information: Nash Equilibrium 6-7. Static Games of Complete Information: Mixed Strategies and its Existence 8. Dynamic Games of Complete Information 9-10. Dynamic Games of Complete Information: Credibility and Sequential Rationality 11-12. Dynamic Games of Complete Information: Multistage Games 13-14. Dynamic Games of Complete Information: Repeated Games 15. Dynamic Games of Complete Information: Strategic Bargaining 進め方:対面授業(一部遠隔授業回を含む)で行います。 Instruction: The course will be conducted through face-to-face lectures (including some remote lectures). Details will be explained during the lecture. 遠隔授業を行う際は、原則教室で視聴できるようにします。 Whenever a lecture is held remotely, you could join it at the classroom. 内容は以下のテキストに準じます.このPart IIおよびPart IIIを中心にゲーム理論の初歩を深く学びます. The content will follow the text below, focusing on Part II and Part III to deepen your understanding of the basics of game theory. [7] Tadelis S., Game Theory: An Introduction, Princeton University Press, 2012 |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
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授業時間外の学習 (予習・復習等)(1,000文字以内) /Preparation and review outside class(up to 1,000 letters) |
レポート,小テストを課すことがあります. I may assign reports and quizzes. |
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
レポート,小テストおよび期末試験により決定します. Grades will be determined by reports, quizzes, and final exams. |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
オンラインで対応しますので,アポを取るようにお願いします. As we will be handling it online, please make an appointment in advance. |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
日本ではほとんど知られていませんが,ゲーム理論はGoogol, Microsoft,FacebookといったIT企業の収益を支えるアルゴリズムと深く関わっています.皆さんが想像している以上の実践がなされており,その基礎と考え方を知りたい方はぜひ履修してください. Although not widely known in Japan, game theory is closely related to the algorithms that support the revenues of IT companies such as Google, Microsoft, and Facebook. Practical applications of game theory are more extensive than most people imagine, so if you are interested in learning the fundamentals and principles, please consider taking this course. |
その他 /Others |
特になし Not available |
キーワード /Keywords |
ゲーム理論,メカニズムデザイン,オークション理論,マッチング理論,繰り返しゲーム理論 Game theory, mechanism design, auction theory, matching theory, theory of repeated games |