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講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
囲碁とゲームAI | ||
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英文授業科目名 /Course title (English) |
The Game of Go and Game AI | ||
科目番号 /Code |
INS503c INS503d | ||
開講年度 /Academic year |
2025年度 | 開講年次 /Year offered |
3/4 |
開講学期 /Semester(s) offered |
前学期 | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
情報理工学域 |
授業の方法 /Teaching method |
講義 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
専門科目 | ||
開講類・専攻 /Cluster/Department |
Ⅰ類 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
伊藤・○大橋 | ||
居室 /Office |
西9号館415 伊藤毅志 | ||
公開E-mail |
uecitotake@gmail.com | ||
授業関連Webページ /Course website |
http://entcog.c.ooco.jp/uec-i/igo/ | ||
更新日 /Last update |
2025/03/18 11:09:07 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
囲碁のルールを知り、終局や地の概念を学び、囲碁を打てるようになること。 ゲーム情報学の中で囲碁の位置づけを理解し、基本的なゲームAIの仕組みを知り、囲碁AIのアルゴリズムの概要を学ぶ。/To learn the rules of Go, to learn about the end of the game and the concept of territory, and to be able to play Go. To understand the position of Go in the field of game informatics, to learn about the basic mechanisms of game AI, and to learn an overview of the algorithms of Go AI. |
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前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
特になし/None |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
特になし/None |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
ゲーム情報学概論(参考書) |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
純碁から始め、囲碁のルールを学び、囲碁を実際に打ちながら学習を進める。練習問題やドリルなどを通して学習を深める。後半はゲーム情報学における囲碁というゲームの特異性を学び、囲碁AIの重要な技術である、モンテカルロ木探索、深層学習の技術について学ぶ。/Start with ”JUN_Go”, learn the rules of Go, and then progress through learning by actually playing Go. Deepen the learning through practice problems and drills. In the last quater, learn about the uniqueness of the game of Go in game informatics, and learn about Monte Carlo tree search and deep learning techniques, which are important technologies for Go AI. |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
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授業時間外の学習 (予習・復習等)(1,000文字以内) /Preparation and review outside class(up to 1,000 letters) |
アプリを使った囲碁ゲームを紹介し、時間外でも手軽に囲碁を楽しむ方法について教示する。/We will introduce an app-based Go game and teach you how to enjoy playing Go easily even outside of lecture times. |
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
理解を助けるための小テストや課題を数回行う。最後に理解を測るテストを行う。 前者4割、後者6割程度の比重で加算して、評価する。/A few quizzes and assignments will be given to help with understanding. A final test will be given to measure understanding. The former will be weighted at around 40%, and the latter at around 60%, and the results will be added together to form the final grade. |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
特に設けない/None |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
本授業は、後期の「ゲーム情報学」につながる授業ですが、この授業を受講しなくても、「ゲーム情報学」の授業は受講できます。/This class is a prerequisite for the second semester's “Game Informatics” class, but you can still take the “Game Informatics” class even if you don't take this class. |
その他 /Others |
囲碁のルールがよく知らない初心者を対象とした授業です。囲碁を実際に打つための道具の数に限りがあるので最大30名とします。ガイダンスのあとに、本授業を希望する学生は指定のGoogle formに受講希望を出します。その内容を吟味して30名を選抜します。/This class is for beginners who are not familiar with the rules of Go. As there are a limited number of tools for playing Go, the class will be limited to a maximum of 30 students. After the guidance, students who wish to take this class will submit their application to the designated Google form. The applications will be carefully reviewed and 30 students will be selected. |
キーワード /Keywords |
囲碁、ゲーム、ゲーム情報学、人工知能/Go, games, game informatics, artificial intelligence |