シラバス参照

講義概要/Course Information
2025/04/27 現在

科目基礎情報/General Information
授業科目名
/Course title (Japanese)
言語と論理の哲学
英文授業科目名
/Course title (English)
Philosophy of Language and Logic
科目番号
/Code
開講年度
/Academic year
2025年度 開講年次
/Year offered
全学年
開講学期
/Semester(s) offered
前学期 開講コース・課程
/Faculty offering the course
博士前期課程、博士後期課程
授業の方法
/Teaching method
講義 単位数
/Credits
2
科目区分
/Category
大学院基礎教育科目
開講類・専攻
/Cluster/Department
全専攻共通
担当教員名
/Lecturer(s)
秋吉 亮太
居室
/Office
東1-511
公開E-mail
/e-mail
akiyoshi@uec.ac.jp
授業関連Webページ
/Course website
なし
更新日
/Last update
2025/03/21 12:12:09 更新状況
/Update status
公開中
/now open to public
講義情報/Course Description
主題および
達成目標(2,000文字以内)
/Themes and goals(up to 2,000 letters)
(a) 主題
フレーゲやラッセルらによる言語哲学においては、ことばの意味を真理条件として捉える、いわゆる「真理条件的意味論」が主流でした。それに対して、近年では、アメリカの哲学者のブランダムらによって、ことばの意味を推論の中での役割として捉える推論主義が精力的に展開されてきました。関連するアプローチとして、ダメットやプラヴィッツといった哲学者・論理学者たちによる、推論主義的意味論があります。こうした考え方は、実は、ブラウワーによって触発された論理学者のマルティン=レーフの型理論の哲学の背後にも見られます。本講義では、推論によってことばの意味を捉える立場を取り扱います。
(b) 目標
まずは、推論主義の前提となっている真理条件的意味論の概略とその批判ポイントを理解して、次に、推論主義の基本的なアイディアを理解することが重要です。いずれの場合にも、自分なりの例を作ってもらうことを目標にします。

(a)Topic
In the philosophy of language developed by Frege, Russell, and others, the dominant approach was the so-called "truth-conditional semantics," which characterizes meaning in terms of truth conditions. In contrast, in recent years, inferentialism, an approach that characterizes meaning based on the role played in inferences, has been actively developed by American philosopher Robert Brandom and others. A related approach is ``inferentialist semantics", advanced by philosophers and logicians such as Michael Dummett and Dag Prawitz. Notably, a variant of inferentialist semantics is also present in the philosophical foundations of Martin-Löf's type theory, which was influenced by Brouwer's intuitionism. In this lecture, we will explore the view that meaning is characterized by roles played in inference.

(b) Goals
First, it is important to understand an overview of truth-conditional semantics, which serves as a premise for inferentialism, as well as the critical points raised from the perspective of inferentialism. Next, grasping the fundamental ideas of inferentialism is essential. In both cases, one goal is to create your own examples.
前もって履修
しておくべき科目(1,000文字以内)
/Prerequisites(up to 1,000 letters)
特になし。

None.
前もって履修しておくこ
とが望ましい科目(1,000文字以内)
/Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters)
哲学Bと関連しますが、必要な知識は適切に補います。

This is related to Philosophy B, but the necessary knowledge will be appropriately supplemented.
教科書等(1,000文字以内)
/Course textbooks and materials(up to 1,000 letters)
教科書はとくに用いません。プリントを配布します。資料はすべてWebclassで配布します(原則的に紙での配布はしません)。

No specific textbook will be used. Handouts will be distributed. All materials will be provided via WebClass (in principle, no paper copies will be distributed).
授業内容と
その進め方(2,000文字以内)
/Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters)
講義形式で進めます。毎回の授業でリアクションペーパーを書いてもらって、重要なコメントや質問については、次回の授業の冒頭で取り上げます。講義は主に日本語で行われますが、重要なキーワードなどは英語でも提示されます(英語タイプIIBc)。また、リアクションペーパーやレポートは英語でも可能です、講義後の質問についても同様です。

1.イントロダクション
2.言語哲学における真理条件意味論
3.真理条件意味論の問題点
4.推論主義の様々な立場
5.推論主義的意味論の紹介1(a):プラヴィッツやダメットによる証明論的意味論
6.推論主義的意味論の紹介1(b):証明論的意味論と様々な推論規則
7.推論主義的意味論の紹介1(c):証明論的意味論の課題
8.推論主義的意味論の紹介2(a):マルティン=レーフの型理論の背景
9.推論主義的意味論の紹介2(b):マルティン=レーフの判断の哲学
10.推論主義的意味論の紹介2(c):マルティン=レーフの型理論
11.推論主義的意味論の紹介3(a):表象主義からブランダムの推論主義へ
12.推論主義的意味論の紹介3(b):推論主義の全体的な枠組み
13.推論主義的意味論の紹介3(c):推論主義と客観性
14.推論主義的意味論の紹介3(d):推論主義と実在論
15.まとめ

The course will proceed in a lecture format. After each class, students will be asked to write a reaction paper, and important comments or questions will be addressed at the beginning of the next class.

The lecture will primarily be conducted in Japanese, but important keywords and concepts will also be presented in English. Additionally, reaction papers and reports can be submitted in English. The same applies to questions after the lecture.

1. Introduction
2. Truth-conditional semantics in philosophy of language
3. Criticism against truth-conditional semantics
4. Various perspectives on inferentialism
5. Introduction to inferentialist semantics 1(a): Proof-theoretic semantics by Pravitz and  
   Dummett
6. Introduction to inferentialist semantics 1(b): Proof-theoretic semantics and various
   inference rules
7. Introduction to inferentialist semantics 1(c): Challenges in proof-theoretic semantics
8. Introduction to inferentialist semantics 2(a): Background of Martin-Löf's type theory
9  Introduction to inferentialist semantics 2(b): Martin-Löf's philosophy of judgments
10.Introduction to inferentialist semantics 2(c): Martin-Löf's type theory
11.Introduction to inferentialist semantics 3(a): From representationalism to Brandom's
   inferentialism
12.Introduction to inferentialist semantics 3(b): The overall framework of inferentialism
13.Introduction to inferentialist semantics 3(c): Inferentialism and objectivity
14.Introduction to inferentialist semantics 3(d): Inferentialism and realism
15.Conclusion
実務経験を活かした
授業内容
(実務経験内容も含む)
/Course content utilizing practical experience
なし

None
授業時間外の学習
(予習・復習等)(1,000文字以内)
/Preparation and review outside class(up to 1,000 letters)
講義を十分に理解するには、毎回の授業内容を復習する必要があります。とくに、演習問題については授業時間外にも積極的に取り組むことが求められます。

To fully understand the course, it is necessary to review the content of each class. In particular, it is encouraged to actively engage with the exercise problems outside of class time.
成績評価方法
および評価基準
(最低達成基準を含む)
(1,000文字以内)
/Evaluation and grading
(up to 1,000 letters)
(a) 授業への参加(リアクションペーパー)30%、学期末レポート70%。

(b) 本講義で説明する言語哲学的な立場の基本的な考えやそれに対する批判点を、自分なりの例を作りながらまとめて説明できることが重要です。また、さまざまな哲学的な立場の背後に存在する歴史的な流れを把握することや、自身の専攻との関連性を自分なりに発見することを望みます。より具体的には、(i)15回の授業のうち、8割の12回に出席して、毎回課されるリアクションペーパーを提出することが30%、(ii)講義内容の正確な理解を示す期末レポートの点が70%となります。レポートの採点基準は上記の点が中心で、合計で70%以上の評価を得ることが最低達成基準です。

(a) Class participation (reaction papers) 30%, final report 70%.

(b) It is important to be able to summarize and explain the basic ideas of the philosophical positions regarding language discussed in this course, as well as their critiques, while creating your own examples. Additionally, I hope you will understand the historical context behind various philosophical positions and discover how they relate to your own major. More specifically, (i) attendance in at least 12 of the 15 classes (80%) and submission of the reaction papers assigned each time will account for 30%, and (ii) the final report demonstrating a clear understanding of the course content will account for 70%. The grading criteria for the report will focus on the points mentioned above, and the minimum required evaluation to pass the course is 70% or higher.
オフィスアワー:
授業相談(1,000文字以内)
/Office hours(up to 1,000 letters)
メールでアポイントメントをとってください。

Please arrange an appointment via email.
学生へのメッセージ(1,000文字以内)
/Message for students(up to 1,000 letters)
推論主義はブランダムによって提唱されてきた言語哲学の一つの立場であり、似たようなアプローチに証明論的意味論(プラヴィッツ、ダメット)や型理論(マルティン=レーフ)があります。授業自体のトピックは、ことばの意味を巡る議論ですが、こうした多様なトピックとも密接に関連しています。そのため、受講生がこれまでに学んできた内容とのつながりを見出してもらえれば幸いです。なお、論理学に関する必要な知識は適切に補いますので、この点については心配せずに履修してください。

Inferentialism is a position in the philosophy of language that has been advocated by Brandom, and similar approaches include proof-theoretic semantics (Prawitz, Dummett) and type theory (Martin-Löf). While the main topic of the course is the debate on the meaning of language, it is closely related to these diverse topics. I hope that students will be able to find connections with what they have learned so far. Additionally, any necessary knowledge of logic will be appropriately supplemented, so there is no need to worry about this when taking the course.
その他
/Others
なし

None
キーワード
/Keywords
哲学、分析哲学、意味、真理条件、証明条件、推論主義、証明論的意味論、型理論

Philosophy, analytic philosophy, meaning, truth conditions, proof conditions, inferentialism, proof-theoretic semantics, type theory.