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講義概要/Course Information |
科目基礎情報/General Information |
授業科目名 /Course title (Japanese) |
視覚情報処理特論 | ||
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英文授業科目名 /Course title (English) |
Advanced Visual Computing | ||
科目番号 /Code |
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開講年度 /Academic year |
2025年度 | 開講年次 /Year offered |
全学年 |
開講学期 /Semester(s) offered |
秋ターム | 開講コース・課程 /Faculty offering the course |
博士前期課程、博士後期課程 |
授業の方法 /Teaching method |
講義 | 単位数 /Credits |
2 |
科目区分 /Category |
大学院専門教育科目 - 専門科目Ⅱ | ||
開講類・専攻 /Cluster/Department |
情報学専攻 | ||
担当教員名 /Lecturer(s) |
高橋 裕樹 | ||
居室 /Office |
W6-509 | ||
公開E-mail |
rocky@inf.uec.ac.jp | ||
授業関連Webページ /Course website |
http://img2.hc.uec.ac.jp/~rocky/lecture/VisCompGrad/ | ||
更新日 /Last update |
2025/03/05 07:39:22 | 更新状況 /Update status |
公開中 /now open to public |
講義情報/Course Description |
主題および 達成目標(2,000文字以内) /Themes and goals(up to 2,000 letters) |
This lecture will give analysis and generation techniques of visual media. Models for image analysis, filtering, and segmentation algorithms , as well as lighting models, geometric models for image generation will be explained. Visual computing and representation techniques that utilize image analysis and generation technologies will be discussed. / 本講義では,視覚情報としての映像メディア,具体的には,画像を中心とした解析,生成技術について説明する.画像の解析のためのモデル,フィルタリング,領域処理アルゴリズムとともに,画像生成のための照明モデル,幾何モデル等について概説し,画像解析と生成技術を相補的に利用する視覚情報処理・表現手法について講義する. |
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前もって履修 しておくべき科目(1,000文字以内) /Prerequisites(up to 1,000 letters) |
Visual Computing(Undergraduate)/ビジュアル情報処理(学部) |
前もって履修しておくこ とが望ましい科目(1,000文字以内) /Recommended prerequisites and preparation(up to 1,000 letters) |
Object Recognition(Undergraduate)/物体認識論(学部) |
教科書等(1,000文字以内) /Course textbooks and materials(up to 1,000 letters) |
Text/教科書: nothing/特に指定なし Reference/参考書: 1. Frank Nielsen: "Visual Computing: Geometry, Graphics and Vision", Charles River Media, (2005). ISBN 1-58450-427-1 2. "コンピュータグラフィックス[改定新版]", CG-ARTS協会, (2021). ISBN978-4-903474-49-6 3. "ディジタル画像処理[改定第二版]", CG-ARTS協会, (2020). ISBN978-4-903474-64-9 |
授業内容と その進め方(2,000文字以内) /Course outline and weekly schedule(up to 2,000 letters) |
TypeII(Ca):Japanese-based course, with English materials 理解を深めるために,プログラミング,論文要約等をレポートとして課します.大まかな流れは下記のようになります. 1. Introduction/イントロダクション 2. Visual Computing Overview/視覚情報処理概論 3. 2D Geometoric Primitives and Transformations/2次元幾何変換 4. 3D Geometoric Primitives and Transformations/3次元幾何変換 5. 3D Rotations/3次元回転 6. Camera Model/カメラモデル 7. Stereo Vision/ステレオビジョン 8. Motion Capturing System/モーションキャプチャリングシステム 9. AR(Augmented Reality)/拡張現実感 10. Photometric Image Formation/光学モデル 11. Color Model/カラーモデル 12. Digital Images/ディジタル画像 13. Spatial Filtering/空間フィルタリング 14. Geometric Image Transformation/画像の幾何学的変換 15. Data Structures in Visual Computing/視覚情報処理におけるデータ構造 |
実務経験を活かした 授業内容 (実務経験内容も含む) /Course content utilizing practical experience |
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授業時間外の学習 (予習・復習等)(1,000文字以内) /Preparation and review outside class(up to 1,000 letters) |
Actual programming is expected for deep understanding of the fundamental technologies explained in this lecture. / 講義で説明した基盤技術の理解のために実際にプログラミングを行い,理解を深めることに努めること. |
成績評価方法 および評価基準 (最低達成基準を含む) (1,000文字以内) /Evaluation and grading (up to 1,000 letters) |
Report(paper summaries, etc.) / レポート(論文要約等) To be able to utilize visual computing and representation techniques effectively by understanding their theory. / 視覚情報処理・表現技術を理解した上で,効果的な活用ができ,現状の問題点を把握できるようになること. |
オフィスアワー: 授業相談(1,000文字以内) /Office hours(up to 1,000 letters) |
Monday 14:40-17:10 / 月4限 |
学生へのメッセージ(1,000文字以内) /Message for students(up to 1,000 letters) |
Try your best to understand and use the fundamental techniques of visual computing and representation and their applications. Please don't hesitate to ask me if you have any questions. / 視覚情報処理・表現技術の基盤技術とその応用に関して,理解,活用できるように頑張ってください.不明な点はどんどん質問してください. |
その他 /Others |
None / なし |
キーワード /Keywords |
Computer Graphics, Computer Vision, Computer Geometry, Pattern Classification |